WebShip

Verpakking kan productbeleving creëren!

Wie pakketten verstuurd komt ongetwijfeld in aanraking met verpakkingsmaterialen. De primaire taak van verpakkingsmaterialen is het beschermen van producten tijdens het transport. Voor veel ondernemers is dit dan ook de enige taak van het verpakkingsmateriaal. Toch kan de verpakking nog andere taken vervullen. We denken hierbij aan het creëren van naamsbekendheid en productbeleving. En ja, we denken verder dan het personaliseren van de verpakkingstape!

Verpakkingsmateriaal Torfs

Waarom productbeleving creëren via de verpakking?

De verpakking van een product is vaak de eerste aanraking die klanten hebben met jouw product of merk. De verpakking grijpt de aandacht, zet de fantasie aan het werk en speelt een belangrijke rol in het verleiden van de consument om een herhalingsaankoop te plaatsen. Een goede verpakking geeft een kleine impressie van het product en helpt bij het neerzetten van de merkidentiteit. Je mag de kans om te communiceren via de verpakking niet laten liggen. Een paar schoenen ontvangen in een mooie tas of stevige schoenendoos voelt een stuk beter dan wanneer je een saaie kartonnen doos krijgt. We denken hierbij spontaan aan de schoendozen voor Torfs. Dankzij hun uitgesproken verpakkingen weet je onmiddellijk dat de schoenen afkomstig zijn van Torfs. Kortom, een geslaagde zet! Denk dus goed na over de textuur, kleuren, materialen, afwerking, enzoverder.

Denk goed na welke verpakkingsmogelijkheden bij jouw producten passen. Het creëren van productbeleving omvat meer dan het louter en alleen voorzien van een logo op de verzenddoos. Je kan jouw merk een luxueuzere uitstraling geven door het verpakkingsmateriaal aan te passen. We denken hierbij aan een verzenddoos of -box met speciale sluitingen zoals een onzichtbare magneetsluiting of een sluiting met een knoop en touwtje als handvat.

Je kan ook de binnenkant van de verpakking optimaal gaan benutten. Het kan een extra dimensie geven aan uw merk en product, maar het kan ook de functionele productbeleving een handje helpen. Enerzijds kan je de binnenkant versieren om de uitstraling van het merk door te trekken. Anderzijds kan je aan de binnenkant extra compartimenten voorzien waardoor producten die bestaan uit verschillende onderdelen goed vastzitten. We denken hierbij aan Tomorrowland. De festivalgangers krijgen hun festivalbandje opgestuurd via een speciaal doosje waardoor de look and veel van het festival wordt doorgetrokken in elk communicatiemiddel.

Is productbeleving via de verpakking de investering waard?

Uiteraard is een gepersonaliseerde verpakking of het gebruik van speciale verpakkingssystemen duurder dan een kartonnen doos. Toch vinden wij het de investering waard! Waarom? Consumenten die een product aankopen via jouw webshop, moet je overtuigen om herhalingsaankopen te plaatsen. Via de verpakking kan je hen alvast een eerste stimulans geven om een herhalingsaankoop te plaatsen. Dankzij een hoogwaardige of herkenbare verpakking, zal je de aandacht trekken en een herhalingsaankoop stimuleren. Dit is slechts een kleine meerkost in vergelijking met het aantrekken via nieuwe klanten via duurdere marketingkanalen.

Maak de verpakking interactief!

Consumenten houden ervan om betrokken te worden bij het bedrijf waar ze hun bestelling plaatsen. Om de betrokkenheid te stimuleren kan je gebruik maken van interactieve verpakkingen. Hoe? We bekijken even hoe Coolblue dit aanpakt. Coolblue maakt gebruik van verpakkingen die onmiddellijk duidelijk maken wie de afzender is. Je zou kunnen zeggen dat de productbeleving hierdoor gestimuleerd wordt. Zeker en vast maar Coolblue gaat toch nog een stapje verder. Coolblue maakt zijn verpakkingen interactief door het initiatief ‘pakketpret’. In plaats van een gewone doos te gebruiken, zorgt Coolblue ervoor dat er op de doos instructies staan die de ontvanger aanspoort een zo zot mogelijke creatie te maken. Dat speelt het op zijn beurt goed uit op sociale media, wat voor goede content en leuke klantinteracties zorgt. Koppel daar een leuke prijs aan zoals een kortingsbon en je creëert een win-win situatie!

Unboxing is een hit op sociale media

Steeds meer ondernemingen werken samen met influencers. Ondernemingen die actief zijn op sociale media hebben al gemerkt dat unboxing video’s ontzettend populair zijn. Een kans die je niet mag laten liggen. Vraag aan jouw influencers om zo’n unboxing video te maken. De producten die besproken worden in dergelijk video zijn uiteraard cruciaal maar de eerste indruk wordt gewekt door de verpakking. De verpakking zal trouwens continue in beeld blijven waardoor je de productbeleving en naamsbekendheid kan stimuleren. Het spreek voor zich dat dit enkel mogelijk is wanneer je over een verpakking beschikt die beleving opwekt.

Inzetten op productbeleving?

Logo Webship

Als je wil inzetten op productbeleving, dan kan je dus de verpakkingsmaterialen herontwerpen. Geen eenvoudige opdracht want de mogelijkheden zijn groot. Heb je hulp nodig bij het brainstormen of het ontwikkelen van verpakkingen? Contacteer dan Webship via hallo@webship.be. Wij helpen jou met alles omtrent jouw verpakking en productbeleving. Als fulfilmentcenter zijn wij gespecialiseerd in verpakkingsmaterialen waardoor we je als geen ander kunnen ondersteunen in het maken van de juiste keuze. Bij het creëren van productbeleving mag je de primaire functie van de verpakking niet uit het oog verliezen, namelijk het beschermen van de producten.

Sluit Menu