WebShip e-Fulfilment België

Live chat

Innovaties in e-Fulfilment & magazijnbeheer

Welkom in de toekomst van e-commerce, waar innovatie niet langer een luxe is, maar een noodzaak. De explosieve groei van online winkelen heeft de lat hoger gelegd voor webshops wereldwijd. De krapte op de arbeidsmarkt blijft groeien. Maar wat staat ons de komende jaren allemaal te wachten? In dit artikel duiken we in de innovatieve trends die de ruggengraat vormen van het moderne magazijnbeheer.

Technologische revolutie in het magazijn

Het magazijn van de toekomst lijkt misschien meer op een scène uit een sciencefictionfilm dan op de opslagfaciliteiten van gisteren. We denken aan volgende ontwikkelingen:

  • Robotica neemt het voortouw: Van zelfrijdende vorkheftrucks, over lichtgewicht exoskeletten tot drones die inventaris beheren, robotica maakt magazijnen sneller en efficiënter. En wat dan gezegd van automatische opslagsystemen of goods-to-person benaderingen? Al deze technologieën zijn vandaag al de realiteit en werken nauw samen met mensen en helpen bij het verminderen van menselijke fouten en/of het verhogen van de productiviteit. Het staat vast dat deze technologische ‘invasie’ op de werkvloer zich enkel verder zal verspreiden. Over enkel en alleen dit topic zouden we al een volledig artikel kunnen wijden, we houden dat voor een andere keer!
  • Kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning: AI wordt gebruikt om patronen in bestelgegevens te herkennen wat leidt tot beter voorraadbeheer en juistere voorspellingen. Door correcte (of betere) voorspellingen te maken, kunnen magazijn efficiënter gerund worden. Bestellingen worden tijdig (of net later) geplaatst, om zo tot de optimale voorraadaantallen te komen. Machine learning algoritmen optimaliseren de pick-, pack-, en verzendprocessen, waardoor de doorlooptijden verkorten. Denk bvb aan slimme pickrondes waarbij AI pickroutes gaat optimaliseren op basis van de orderlijnen en wandelafstanden.

Duurzaamheid voorop

In een tijd waarin consumenten steeds milieubewuster worden, spelen duurzame praktijken een cruciale rol in de fulfilmentstrategieën van webwinkels en 3PL’s. Het zijn niet louter mooie woorden, maar meer en meer komt het besef dat ook op dit vlak het verschil kan en moet gemaakt worden.

  • Groene logistiek: Van elektrische bezorgvoertuigen tot het gebruik van zonne-energie in magazijnen, groene logistiek wordt een prioriteit. Deze aanpak vermindert niet alleen de ecologische voetafdruk, maar spreekt ook milieubewuste klanten aan. Die trend zien we al een aantal jaar, zeker in de grote nieuwbouwprojecten waar er volop aandacht is voor mens en milieu, zowel in als rond de nieuwe distributiecentra.
  • Verpakkingsinnovatie: De overstap naar recyclebare en herbruikbare verpakkingen is in volle gang. Slimme verpakkingen die de houdbaarheid van producten verlengen, zijn ook in opkomst, wat voedselverspilling tegengaat. Verzendverpakkingen worden machinaal op maat van het order gemaakt, waardoor er geen (of weinig) verspilling is van grondstoffen en waardoor men geen lucht gaat versturen. Dat zal op zijn beurt weer leiden tot efficiënter gebruik van vracht- en bestelwagens, zowel van de DC’s (distributiecentra) naar de sorteercentra, als van de sorteercentra naar de eindklant (last mile).

Persoonlijke touch

De toekomst van e-commerce gaat niet alleen over technologie, het gaat ook over het creëren van een unieke klantervaring. Consumenten willen niet praten tegen slecht geprogrammeerde chatbots. Los van frustraties bij de eindklant, kan dit ook leiden tot ongeziene merkschade. Want wat dacht je van een AI gebaseerde chatbot die plots z’n werkgever begint zwart te maken? Het overkwam DPD, de van oorsprong Franse koerierdienst die ook in ons land actief is.

Personalisatie troef

  • Verpakking: een leuk bedankkaartje of een mooie gepersonaliseerde verpakking, het blijft een troef voor veel webwinkels. Ook deze processen kan geautomatiseerd worden, bvb door behulp van een robotarm die de gepersonaliseerde kaartjes gaat schrijven, of door een geautomatiseerde verpakkingslijn die zowel de dozen op maat maakt en voorziet van een gepersonaliseerde opdruk.
  • Maatwerk in levering: Klanten willen controle over wanneer en hoe hun pakketten worden geleverd. Opties zoals gepersonaliseerde leveringsschema’s en veilige afleverlocaties worden steeds gangbaarder. Heel wat koeriers spelen ook in op een duurzame last-mile delivery, waarbij alternatieven worden bedacht voor het leveren in (voornamelijk) drukke stadscentra, denk daarbij aan een elektrische bakfiets, scootmobiel, bezorgrobots of drones!
  • Interactieve klantenservice: Chatbots en virtuele assistenten bieden klanten real-time hulp bij vragen over hun bestellingen. Deze tools verbeteren niet alleen de klantenservice maar verhogen ook de klanttevredenheid. Let natuurlijk wel op dat ze getraind worden op de juiste data en niet over de rooie gaan 😉

Aaneengeschakelde supply chain

De supply chain is veel meer dan een reeks van (aaneengeschakelde) logistieke stappen; het is een complex ecosysteem van samenwerking en technologische integratie. De toekomst van e-fulfilment hangt nauw samen met hoe effectief verschillende spelers binnen dit systeem – van leveranciers tot retailers, en van logistieke dienstverleners tot de eindconsument – met elkaar kunnen samenwerken en informatie kunnen delen. Deze samenwerking strekt zich uit van het initiële aankooporder bij de leverancier tot aan de uiteindelijke levering aan de deur van de consument, inclusief de afhandeling van eventuele retouren.

Geïntegreerde platforms

De kern van een moderne supply chain is de integratie van verschillende technologieplatforms. Dit houdt in dat e-commerce platforms, voorraadbeheersystemen, en vervoersdiensten niet alleen met elkaar moeten ‘praten’, maar ook naadloos samen moeten werken. Deze integratie stelt bedrijven in staat om:

  • Real-time voorraadinformatie te delen: Dit zorgt ervoor dat zowel de e-commerce platforms als de klanten een accuraat beeld hebben van wat beschikbaar is, wat leidt tot minder teleurstellingen en efficiënter voorraadbeheer.
  • Bestellingen efficiënt te verwerken: Door de directe koppeling tussen het ordermanagement systeem en de fulfilment centra, kunnen bestellingen sneller worden gepickt, verpakt, en verzonden.
  • Leveringen te optimaliseren: De integratie met vervoersdiensten maakt het mogelijk om de snelste, meest kosteneffectieve leveringsroutes in real-time te berekenen, rekening houdend met actuele verkeersinformatie en leveringsvoorkeuren van de klant.

Data-uitwisseling

Een andere cruciale factor in de aaneengeschakelde supply chain is de uitwisseling van data tussen alle betrokken partijen mét respect voor de bescherming van die specifieke data (bvb klantgegevens). Dit maakt het mogelijk om:

  • Accurate voorspellingen te doen: Door data-analyse kunnen bedrijven beter anticiperen op toekomstige vraag, wat leidt tot optimalisatie van de voorraadniveaus en vermindering van overstock of stockouts.
  • Supply chain risico’s te minimaliseren: Het delen van informatie over potentiële vertragingen of verstoringen in de supply chain stelt alle partijen in staat om proactief te reageren en alternatieve plannen te maken.
  • Retourprocessen te stroomlijnen: Door data te delen over retouren, kunnen bedrijven de redenen voor retouren beter begrijpen en processen aanpassen om toekomstige retouren te verminderen en de afhandeling te versnellen.

Wat hebben we geleerd?

De toekomst van e-commerce fulfilment zit vol innovaties die voornamelijk achter de schermen en buiten het gezichtsveld van de consument zullen plaatsevinden. Van duurzaamheid tot personalisatie, de trends die we vandaag zien, vormen de basis voor de webshops van morgen. Gesofisticeerde en geautomatiseerde data analyses zullen de consumenten nog beter bedienen op alle vlakken.

Het is een opwindende tijd om deel uit te maken van de e-commerce wereld, en deze innovaties beloven een nog snellere, efficiëntere en klantvriendelijkere toekomst. Door de kracht van technologie te combineren met de kracht van samenwerking, kunnen logistieke bedrijven niet alleen hun logistieke efficiëntie verhogen, maar ook een betere klantervaring bieden, van bestelling tot levering.

Kan je mogelijks ook interesseren