Black Friday is achter de rug! De kans is groot dat je opnieuw jouw record van betreft dagomzet hebt gebroken. Black Friday was andermaal een succes maar tijd om achterover te leunen is er allerminst. Het volgende piekmoment loert al om de hoek. Na gekte omtrent Black Friday is het magazijn meestal omgetoverd tot een stort. Begrijpelijk want om die plots toename van het aantal orders te kunnen verwerken, heb je geen tijd om tijd te spenderen aan de order en netheid in het magazijn. Toch moet je onmiddellijk de knop omdraaien en toewerken naar de eindejaarsperiode. We overlopen hieronder hoe je het ene piekmoment kan verwerken terwijl je het andere piekmoment reeds voorbereidt.
Orde en netheid
Orde en netheid is vaak een probleem in een magazijnomgeving. Toch moet je er als zaakvoerder op toezien dat de orde en netheid gehandhaafd wordt. Waarom? Het is bewezen dat je beter presteert in een propere en goed onderhouden omgeving. Tevens is het risico op ongevallen minder groot wanneer er geen nutteloze obstakels in de weg leggen. Wij raden iedereen aan om het afval te sorteren zodoende je de ecologische voetafdruk in bedwang kan houden.
Na een piekmoment zoals Black Friday is de wanorde in een magazijn groot. Tijdens het picken pak je producten uit dozen zonder de lege dozen uit de rekken en gangen te verwijderen. De tijdsdruk is op dergelijke momenten zo groot, dat je gewoonweg geen tijd hebt voor jezelf bezig te houden met afvalwerking. Na het piekmoment moet je al deze lege dozen en ander afval verwerken. Na het verwerken van het afval, geef je het magazijn een stevige schoonmaakbeurt. Op deze manier kan je de eindejaarsperiode aanvatten in een kraaknet magazijn.
Controleer de voorraad na een piekmoment
Eens de orde en netheid is weergekeerd in het magazijn, is het tijd om de voorraad te controleren. Tijdens de hectiek die een piekmoment met zich meebrengt, is het mogelijk dat er een foutje wordt gemaakt tijdens het picken. Volstrekt normaal want mensen maken fouten. Daarom is het belangrijk om na piekmomenten de voorraad te controleren en indien nodig te corrigeren. Een voorraadbeheersysteem zoals Webship Online zorgt er voor dat je de voorraad bijzonder eenvoudig en efficiënt kan aanpassen. Dergelijke systemen tonen eveneens waar producten zich zouden moeten situeren in het magazijn op basis van magazijnlocaties.
Analyseer de cijfers van het piekmoment
Een piekmoment zoals Black Friday brengt heel veel cijfermateriaal met zich mee. Dit cijfermateriaal dien je te analyseren om de eindejaarsperiode optimaal voor te bereiden. Moderne voorraadbeheersystemen zoals Webship Online beschikken over verschillende rapporten om de voorraad te analyseren. Een interessant rapport is het rapport ‘populaire producten’. Zoals de naam al doet vermoeden, krijg je in dit rapport een lijst met de meest populaire producten. Wat kan je hiermee? Je kan de voorraad van de meest populaire producten analyseren en indien nodig een bestelling plaatsen.
Verder kan je het magazijn reorganiseren. Tijdens piekmomenten is het belangrijk om efficiënt te werken. Om efficiënt te werken moet je de afstanden die de magazijnmedewerkers afleggen optimaliseren. Dit kan je doen door de populairste producten zo dicht mogelijk bij de paktafels op te slaan. Je zal hiervoor producten van locatie moeten veranderen. Wanneer het voorraadbeheersysteem met magazijnlocaties werkt, is dit een fluitje van een cent.
Plaats bestelling bij de leverancier
Na de controle van de voorraad beschik je over de juiste voorraadhoeveelheden terwijl een analyse van het cijfermateriaal je een blik geeft om de populaire producten. Je moet beide gegevens naast elkaar leggen en kijken welke producten over onvoldoende voorraad dreigen te beschikken. Vervolgens kan je nog een bestelling plaatsen bij de leverancier om de eindejaarsperiode met een gerust gevoel in te gaan.
Houdt hierbij steeds rekening met de leveringstermijn. Sommige leveranciers leveren binnen de paar werkdagen terwijl andere leveranciers over een leveringstermijn van 5 weken beschikken. In geval van nood kan je steeds een spoedbestelling plaatsen en gebruik maken van express verzendmogelijkheden. Deze verzendmogelijkheden zijn duurder dan de klassieke verzendmogelijkheden. Toch moet je hiervoor opteren om stockbreuken te voorkomen. Een stockbreuk leidt tot ontevreden klanten terwijl een hogere verzendprijs enkel de marge aantast. Je klanten zullen hier geen enkele hinder van ondervinden en bijgevolg zal je weerkerende klanten creëren.
Een fulfilmentcenter beheert jouw piekmomenten
Piekmomenten kunnen het aantal orders extreem laten toenemen. Zo extreem dat het voor de magazijniers onbegonnen werk is. Als onderneming moet je daarvoor een oplossing vinden. Fulfilment biedt de oplossing! Waarom? Een fulfilmentcenter beheert jouw voorraad en zorgt er voor dat de orders verwerkt worden. Je kan beroep doen op een fulfilmentcenter tijdens piekmomenten en de logistiek zelf verzorgen tijdens dalmomenten. Wil jij gebruik maken van een fulfilmentcenter om een piekmoment te overleven? Contacteer dan Webship via hallo@webship.be.