Als eigenaar van een webshop kijk je reikhalzend uit naar komende periode want er staan een aantal piekmomenten voor de deur. Black Friday, de eindejaarsperiode en de solden zorgen samen voor een groot deel van de totale jaaromzet. Toch is niet alles rozengeur en maneschijn! Black Friday is een echte zwarte vrijdag wat betreft milieuvriendelijkheid. De afvalberg in deze periode is ontzettend groot waardoor dergelijke piekmomenten zorgen voor een grote ecologische voetafdruk. Iets waar je als ondernemer over moet nadenken! Tijdens het verpakken van producten kan je er voor zorgen dat de afvalberg vermindert. Als ondernemer dien je jouw verantwoordelijkheid te nemen. In deze blog geven we je mee hoe je een pakket ecologisch verpakt.
Ecologisch verpakkings- en opvulmateriaal
Het meeste afval wordt veroorzaakt door het onzorgvuldig verpakken van producten. We denken hierbij aan het type materialen maar ook aan de manier waarop je die materialen gebruikt. Als je denkt aan duurzaam ondernemen, moet je het gamma verpakkingsmaterialen nauwkeurig samenstellen. Te veel bedrijven maken gebruik van plastic verpakkingsmaterialen terwijl er voldoende milieuvriendelijke alternatieven bestaan. Zo kan je kiezen voor recycleerbare dozen, verzendkokers, brievenbusdozen, enveloppen, enzoverder.
Ga dozen niet nodeloos gaan verpakken in andere dozen! De meest ecologische verpakking is de verpakking die niet bestaat. Sommige producten hebben ook geen verpakking nodig. Bij het samenstellen van jouw productgamma, is dit een factor waar je rekening mee moet houden. Het heeft verschillende voordelen want je zal niet alleen ecologischer versturen. Je zal ook indruk maken op de consumenten en je zal de marges zien toenemen omdat je minder verpakkings- en vulmaterialen dient te gebruiken.
Ook het assortiment opvulmateriaal is ontzettend groot. Veel van de mogelijkheden houden geen rekening met de ecologische voetafdruk. Toch heb je in dit assortiment ook milieuvriendelijke alternatieven om ecologisch te versturen. We denken onder andere aan composteerbare opvulchips, vulpapier of houtwol. Welke opvulmaterialen je kiest, is afhankelijk van de producten dat je wil versturen.
Naast het opvulmateriaal is ook de keuze van de plakband belangrijk. Om ecologisch te versturen kan je de klassieke plakbond inruilen voor een milieuvriendelijke en recyclebare papierenversie.
Ecologisch verpakken
Producten verpakken lijkt eenvoudig maar is het allesbehalve. Als je een klein product in een grote doos verpakt, dan zal je ontzettend veel opvulmateriaal nodig hebben om beschadiging te voorkomen. Het spreekt voor zich dat je beschadiging moet vermijden maar als je een te grote doos en te veel opvulmateriaal gebruikt, jaag je de kosten omhoog. Wanneer je geen gebruik maakt van milieuvriendelijke materialen, zal de ecologisch voetafdruk ontzettend groot zijn! Meer en meer consumenten knappen af op dergelijke situaties. De uitdaging van de verpakker is dus om te streven naar de ideale verhouding tussen de hoeveelheid verpakking versus het verpakte product.
Compenseer via een goed doel
Hoe hard je ook je best doet, er zal altijd een impact blijven op mens en milieu. Om die impact te compenseren kan je overwegen om een duurzaam goed doel te sponsoren om zo het label ‘100% ecologisch’ met fierheid te kunnen dragen.
Denk daarbij aan project ‘OOOT’ oftewel: ‘One Order, One Tree’. Dit project bundelt de kracht van verschillende ondernemers om zowel op milieu als maatschappelijk vlak een betere omgeving te creëren door middel van het aanplanten van bomen in ontwikkelingslanden.
Factuur of pakbon
Pakketten die verstuurd worden binnen de EU, moeten niet voorzien zijn van een factuur. Toch merken we dat nog steeds veel webshop de factuur of pakbon afprinten en toevoegen aan het pakket. Deze manier van werken is eigenlijk ouderwets. De hedendaagse technologie laat toe om facturen en pakbonnen als pdf-bestanden te e-mailen naar de consument. Veel facturatieprogramma’s of webshop-platformen bieden reeds de mogelijkheid om facturen automatisch te versturen. Bijzonder handig en het bevordert het duurzaam ondernemen want papier maakt een groot deel uit van onze afvalstroom.
Webship verstuurt ecologisch!
Ecologisch pakketten versturen is net dat tikkeltje duurder maar je kan er marketinggewijs ook met uitpakken. De naamsbekendheid kan een enorme boost krijgen wanneer je op een ecologische en milieuvriendelijke manier pakketten verstuurd. Wil je een meerprijs voorkomen? Dan kan je steeds aankloppen bij een fulfilmentcenter zoals Webship. Webship is gespecialiseerd in voorraadbeheer en verstuurd pakketten van heel veel webshops. Om alle orders van de webshops te kunnen verwerken, koopt Webship verpakkings- en opvulmaterialen aan in grote hoeveelheden. Webship beschikt dus over uitstekende aankoopprijzen waarvan ook jij kan profiteren. Dankzij deze schaalvoordelen kan je ecologische verpakkings- en opvulmaterialen aan goedkopere prijzen verkrijgen. Daarbovenop kan je jezelf volledig toeleggen op de uitbouw van de webshop want de logistiek is in handen van echte specialisten. Interesse? Contacteer dan Webship via hallo@webship.be!