De e-commerce markt blijft razend snel groeien. Het grote aantal webshops zorgt voor veel concurrentie, wat in de kaart speelt van de consument. De afgelopen jaren zijn de verwachtingen van de consument omtrent de pakketbezorging dan ook aanzienlijk toegenomen. In veel gevallen wordt levering binnen de 24 uren als het nieuwe normaal beschouwt. Zelfs Same Day Delivery wordt steeds vaker aangeboden. Oja, als het even kan dan moet dit alles nog eens gratis!
De consument wilt controle!
Consumenten verwachten van bedrijven dat ze eerlijk zijn en realistische levertijden aanbieden. Pakketbezorging binnen de 24 uren oogt mooi maar zorgt een ingewikkeld logistiek proces bij de webshops en teleurstelling bij de consument wanneer de levering niet plaats vindt binnen de aangegeven 24 uren. We dienen ons de vraag te stellen of consumenten wel echt verzot zijn op deze 24 uren leveringen? De meeste consumenten kiezen voor levering aan huis maar we zien ook dat er steeds vaker wordt gekozen voor postpunten of pakketkluisleveringen, waardoor bij dergelijke punten de werkdruk toeneemt. Mensen vinden het vervelend om continu rekening te moeten houden met levertijden. Wat consumenten willen, is flexibiliteit en de mogelijkheid om zelf te kiezen wanneer het pakketje bezorgt kan worden.
Het is bewezen dat het aanbieden van meerdere bezorgopties de conversie van een webwinkel verhoogt. Je doet er dus goed aan om meerdere verzendopties aan te bieden. Verder dien je een verzendpartner te zoeken die gebruik maakt van slimme systemen, waardoor ze flexibeler kunnen omgaan met pakketleveringen.
Tip: ben je actief in de modesector? Maak dan gebruik van een verpakkingsmethode zoals Fashionpack. Dankzij Fashionpack past de het pakket in de brievenbus!
Retours, dat moet ik toch niet betalen?
Als de verzending reeds gratis moet zijn, willen consumenten al helemaal niet betalen voor een retourzending. Wij raden steeds aan om een gratis retourbeleid te voeren. Er zijn verschillende voorbeelden van bedrijven die dankzij een gratis en eenvoudig retoursproces hun winst zien stijgen. Tevreden klanten komen sneller terug, gaan meer aankopen en worden misschien wel ambassadeurs van jouw merk of webshop.
Wil je de kosten op retourzendingen verminderen? Analyseer de redenen van de retourzendingen! Ontdekt veel voorkomende redenen en zorg ervoor dat je het probleem verhelpt zodat minder zendingen retour worden gestuurd.
Verzendabonnementen
We worden steeds vaker geconfronteerd met grote spelers die verzendabonnementen introduceren. Hierbij denken we aan Amazon en bol.com. Bol.com introduceerde succesvol een eigen premium bezorgservice, namelijk bol.com Select. Voor 10 euro kan je een jaar lang profiteren van gratis premium verzendopties zoals Same Day Delivery en gratis avond- en zondagsbezorging. Bij dit model draait het niet om het verdienen van geld op de abonnementskosten maar om klantloyaliteit. Met een kleine vergoeding wordt een schitterende klantervaring geboden die ervoor moet zorgen dat de klant nergens anders meer soortgelijke producten wilt kopen. Ook kleine webshops kunnen dergelijke abonnementen introduceren! Een verzendabonnement zoals de grote spelers is moeilijk te verwezenlijken maar er zijn tal van andere innovatieve manieren om klanten aan klantenbinding te doen.
Conclusie
Consumenten verwachten steeds meer van de webshops en willen graag zelf de regie omtrent de levering in handen nemen tegen zo’n laag mogelijk prijs. Ze willen hun pakjes snel ontvangen maar op een moment dat ze zelf kunnen kiezen. De pakketbezorging dient niet sneller maar efficiënter te verlopen.
Onze raad: stap af van de gedachte ‘ik moet binnen de 24 uren kunnen leveren’. Uiteraard is dit een mooie doelstelling en moet deze optie aangeboden worden maar voorzie steeds een mogelijkheid waarbij de klant zelf een leveringsmoment kan kiezen.
Heb jij hulp nodig bij de verzending van jouw pakketjes? Neem dan contact op met Webship om de mogelijkheden te bekijken. Wij bekijken uw specifieke situatie en maken een offerte op maat. U kan ons bereiken via hallo@webship.be.