WebShip e-Fulfilment België

Live chat

Wat doe je in het magazijn na een piekmoment?

Het laatste kwartaal van het jaar is traditioneel het beste kwartaal voor vele winkels en webshop. Het aantal belangrijke gebeurtenissen in het 4de kwartaal is niet min. We spreken over Singles Day, Black Friday, Cyber Monday en de eindejaarsperiode. Tijdens deze piekmomenten zit je volop in de flow van het picken, verpakken en verzenden van pakketten zodat je al jouw klanten op tijd kan helpen. Na deze piekmomenten neemt de verkoop opnieuw af. Tijd om op adem te komen en eventjes relatieve rust te nemen. Toch is deze periode bijzonder interessant om volgende piekmomenten nog beter te scoren en het magazijn optimaal voor te bereiden!

Zorg voor een proper magazijn

Piekmomenten zorgen vaak voor chaos in het magazijn. Dat is normaal want je doet er alles aan om de verkooporders op tijd te verwerken. Het is ontzettend belangrijk om de orde en netheid te bewaren. In het magazijn gelden er waarschijnlijk bepaalde regels omtrent orde en netheid maar een extra opruim- en poetsbeurt na een piekmoment is aangeraden. Je kan het overbodige karton uit de rekken halen, de vloer poetsen, het afval sorteren, enzoverder. Een proper magazijn bevordert de werksfeer, wat resulteert in een hogere productiviteit en kleinere foutenlast. Een schakel die vaak lichtzinnig wordt opgepakt maar belangrijke gevolgen kan hebben. Je mag het niet gedroomd hebben dat een van je werknemers een arbeidsongeval heeft tijdens een piekmoment omwille van een vies en vuil magazijn.

Orde en netheid in een magazijn

Analyseer de cijfers

De piekmomenten in het 4de kwartaal zorgen voor een schat aan informatie. Deze informatie moet je vakkundig analyseren zodat je toekomstige piekmomenten en marketingcampagnes daarop kan baseren. De statistieken omtrent de verkochte producten zijn bijzonder belangrijk. Analyseer deze statistieken en baseer jouw aankooppolitiek op deze cijfers. Dergelijke cijfers geven je ook een indicatie van hoeveel mankracht je paraat moet houden tijdens een piekmoment, hoeveel verpakkingsmateriaal je nodig hebt, enzoverder.

Maak nieuwe afspraken met leveranciers en verzendpartners

Hebben jouw verkoopcijfers een stevige vlucht genomen? Dan is het logische gevolg dat je ook meer producten hebt aangekocht. Hogere volumes bij eenzelfde leverancier kan leiden tot een andere prijszetting. Neem dus contact op met je leveranciers zodat je de aankoopprijs kan heronderhandelen. Een betere aankoopprijs zorgt voor hogere marges! Hetzelfde verhaal vind je terug bij de verzendpartners. Als na analyse van het cijfermateriaal blijkt dat het verzendvolume bij een bepaalde verzendpartner is toegenomen, dan moet je de verzendtarieven heronderhandelen. Een paar cent per zending lijkt niet veel maar wanneer je het totale plaatje bekijkt, kan dit een grote kostenbesparing met zich meebrengen.

Reorganiseer het magazijn

In een magazijn is er steeds werk. Uit een piekperiode zoals eindejaarsperiode haal je enorm veel cijfermateriaal. Een rapport dat je vaak zou moeten gebruiken in jouw magazijn, is het rapport met de meest populaire producten. Waarom? Stel je maar eens voor dat jouw populaire producten in alle uithoeken van het magazijn opgeslagen zijn. Dan verlies je enorm veel tijd tijdens het picken. Om de werking van het magazijn te optimaliseren, moeten de populaire producten zo dicht mogelijk bij de inpaktafels worden opgeslagen. Op deze manier moet je minder afstand afleggen waardoor je efficiënter kan werken.

Beschik je over producten met buitengewone afmetingen? Dan kan een reorganisatie eveneens interessant zijn. Producten die niet over standaardafmetingen beschikken, kunnen meer plaats innemen dan voorzien omdat ze bijvoorbeeld te breed zijn. Daartegenover staat wel dat ze helemaal niet hoog zijn. Een kleine reorganisatie in het magazijn, kan er voor zorgen dat je deze producten efficiënter kan opslaan en dus meer goederen kan stockeren. Zo hebben we bij Webship bijvoorbeeld een opslagmethode op maat ontwikkeld voor Creafoam, de meest complete foam speciaalzaak van België.

Creafoam

Een fulfilmentpartner contacteren!

Zorgen voor een proper magazijn en het magazijn reorganiseren vraagt de nodige inspanningen. Daarbij komt dat jouw verkoop niet helemaal stilvalt waardoor je nog steeds verkooporders moet verwerken. Daarbovenop komen nog tal van andere taken. Geen eenvoudige opdracht om al deze taken de combineren. Van relatieve rust is dus weinig sprake. Tenzij je een samenwerking aangaat met een fulfilmentcenter. Een fulfilmentcenter neemt het logistieke deel van de webshop over. Dat betekent dat je jezelf helemaal kan focussen op de uitbouw van de webshop. Het logistieke deel zal gevoelig beter scoren aangezien je een professionele en gespecialiseerde partner onder de arm neemt.

Logo Webship

Een samenwerking met een fulfilmentcenter betekent ook dat je gebruik kan maken van hun voorraadbeheersysteem. Het fulfilmentcenter Webship heeft met Webship Online een modern voorraadbeheersysteem ontwikkelt die aan al jouw verwachtingen voldoet. Zo kan je bijzonder eenvoudig de status van jouw orders checken en rapporten raadplegen. Wil jij weten wat een fulfilmentcenter voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met Webship via hallo@webship.be of neem een kijkje op onze website.

Kan je mogelijks ook interesseren