WebShip

Klant in de kijker: Fairplace

In deze editie van ‘klant in de kijker’ gingen we langs bij Fairplace. Fairplace is een webshop gespecialiseerd in duurzaam speelgoed. De webshop is in 2013 opgericht door huidige zaakvoerders Christophe Toye en Yves Vercruysse. Beide heren hadden reeds heel wat expertise opgebouwd dankzij hun werkzaamheden voor de Vlaamse Dienst Speelpleinwerk, de koepel van vakantiespeelpleinen in Vlaanderen. Tijdens deze werkzaamheden adviseerden ze toen al speelpleinen over duurzame speeltoestellen en hebben ze een bedrijfje opgericht dat ieder jaar een groepsaankoop voor speelmateriaal organiseerde.

Jaren later, Christophe en Yves werkten intussen elders, wilden ze zich via een webshop nog meer richten op duurzaamheid en op de particuliere online-markt. Zo gezegd zo gedaan, er werd een webshop gelanceerd met 50 artikelen waarvan ze dachten dat het echte duurzame voltreffers zouden zijn. Vele van die artikelen uit de beginperiode zitten trouwens nog in het aanbod.

Logo Fairplace

Fairplace groeit en de garage wordt te klein!

De  50 artikelen die je bij de lancering op de webshop kon vinden, waren natuurlijk niet genoeg. Het aanbod groeide snel uit tot meer dan 500 stuks. Tijdens het uitbreiden van het gamma, staken de eerste logistieke problemen de kop op. Tot dan was de garage het logistiek middelpunt van de onderneming. Fairplace organiseerde de volledige logistiek (aan- en verkoop) van thuis uit. Toen de garage bomvol stond, werd ook de bijkeuken en bureau ingenomen door speelgoed. Tijdens piekperiodes was dit telkens weer een overrompeling. Daarbij kwam nog eens de race tegen de klok om op tijd in het postkantoor te geraken.

Tijdens de eindejaarsperiode van 2019 dachten de zaakvoerders voor het eerst aan het uitbesteden van de logistiek maar Covid-19 was de doorslaggevende factor. Tijdens de eerste lockdown in maart 2019 begon iedereen online speelgoed te bestellen om de kinderen te entertainen. Niet alleen de verkoopcijfers van spelletjes en puzzels schoten de lucht in maar ook de verkoop van trampolines en go-carts kende een forse groei. Christophe en Yves beslisten dat de tijd rijp was om de logistiek uit te besteden.  

Go-cart Fairplace

Hoe kwam Fairplace bij Webship terecht?

Aangezien Fairplace al een tijdje met de gedachte speelde om de logistiek uit te besteden, hadden Christophe en Yves de tijd om Webship en onze concullega’s te volgen en referenties op te vragen. Daaruit bleek dat Webship goed scoorde. Voor een fulfilmentcenter zoals Webship zijn tevreden klanten dan ook absoluut prioritair. De zaakvoerders van Fairplace hielden een positief gevoel over aan de verkennende gesprekken. Vooral het meedenken en mee ontwikkelen is voor een onderneming als Fairplace bijzonder belangrijk.

Verder zijn de prijs/kwaliteitsverhouding, de gebruiksvriendelijk van Webship Online (het voorraadbeheersysteem van Webship) en de ligging grote pluspunten. De bedrijfscultuur van Fairplace maakt het namelijk nodig dat beide heren geregeld een bezoek kunnen inplannen.

Hoe verloopt de samenwerking met Webship?

Fairplace koos voor een fulfilmentpartner om ontzorgd te zijn van heel het logistiek gebeuren en daarbij vervult Webship zijn beloftes. Volgens de zaakvoerders lopen zowel de inkomende als de uitgaande bestellingen echt op wieltjes. Verder vinden Christophe en Yves dat de mensen van Webship zeer goed bereikbaar zijn en een tandje bijsteken waar nodig.

Afgelopen Sinterklaasperiode en eindejaarsperiode waren de eerste piekmomenten waarbij de logistiek was ontzorgd. De Sinterklaasperiode vormt traditioneel de grootste piek en dat is zeer goed verlopen. De eindejaarsperiode was spannender maar dankzij extra handen in het magazijn is alles de deur uit geraakt. De zaakvoerders zijn ontzettend tevreden dat ze juist op tijd de stap naar fulfilment hebben gezet want zelf konden ze deze volumes niet meer aan. Christophe en Yves zijn fanatiek bezig met duurzaam speelgoed en het is voor hen een erezaak om er voor te zorgen dat elk kind een cadeautje vindt naast het sinterklaasschoentje of onder de kerstboom. Geen teleurgestelde kinderen, daar zullen altijd voor blijven gaan.

Wobbel Fairplace

Ruimte voor verbetering

Uiteraard is er steeds ruimte voor verbetering. We vroegen dan ook aan Fairplace welke verbeterpunten er mogelijk zijn in onze samenwerking. Daaruit kwam voornamelijk de ontwikkeling van technische features naar voren. Zoals aangegeven is Fairplace bijzonder tevreden over onze IT-kennis maar volgens hen zou de ontwikkeling net iets sneller mogen gebeuren. Een interessante insteek die wij beamen. De boost die de e-commerce sector heeft gekregen dankzij Covid-19 heeft rechtstreekse gevolgen op onze werking. Wij hebben in deze periode alle handen nodig gehad om alle orders op tijd te kunnen verwerken. Toch zijn er in deze periode ontzettend veel updates geweest aan ons systeem maar dan voornamelijk ter verbetering van de huidige werking. Maar de oplossing loert om de hoek. In de nabije toekomst zal Webship op zoek gaan naar een extra developer.

Logo Webship

Een andere insteek die Fairplace aanbracht is de mogelijkheid tot gepersonaliseerde boodschappen en cadeauverpakkingen. Heel interessant! Deze insteek wordt op de volgende teamvergadering zeker en vast besproken.

Ben jij tot slot op zoek naar een fulfilmentpartner? Neem dan contact op met Webship via hallo@websip.be of maak gebruik van onze online kostprijscalculator. Ben je eerder op zoek naar duurzaam speelgoed? Dan ben jij bij Fairplace aan het juiste adres. Check snel hun website.