WebShip

Laat jouw webshop groeien dankzij logistiek

Iedereen kan een webshop opstarten. Toch kunnen we al snel een onderscheid maken tussen echte webshops en hobby projecten. Als je een webshop wil uitbouwen tot een commercieel succes heb je een duidelijke strategie nodig. Deze strategie omvat uiteraard jouw producten en de manier waarop je jouw producten in de markt wil plaatsen. Slaat jouw webshop in als een bom? Dan kan je aan groei of uitbreiding denken. Om te groeien moet je natuurlijk wel over voldoende capaciteit beschikken. We denken hierbij vooral aan de logistiek. Een bottleneck waarbij niet vaak wordt stilgestaan. Je moet over de nodige magazijnruimte beschikken en voldoende mankracht in dienst hebben om een stijging in aantal orders te verwerken.

Uit onderzoek blijkt dat 60% van de online shoppers hun aankoopbeslissing baseren op de leveropties, de levertermijn en de verzendkosten. Begrippen als ‘gratis verzending’, ‘volgende dag in huis’ of ‘gratis retour sturen’ kunnen dus echt het verschil maken voor het succes van jouw webshop. De verzending heeft dus niet enkel het doel om de goederen bij de klant te krijgen maar speelt ook een belangrijke rol in het beslissingsproces van de consument. Trouwens, de verzendervaring draagt bij tot het succes van de webshop aangezien het de loyaliteit van de consument beïnvloed. Wanneer de verwerking van order als positief wordt ervaren, is de kans op een herhalingsaankoop bijzonder groot.

Webshop logistiek

Een webshop heeft 3 keuzes inzake logistiek

Je kan de logistiek van jouw webshop op verschillende manieren organiseren. Welke manier het best bij jouw webshop past, is afhankelijk van tal van factoren. De fase waarin de webshop zich bevindt speelt hierbij een belangrijke rol.

De logistiek zelf beheren

Bijna elke startende webshop zal in het begin van zijn bestaan de logistiek zelf verzorgen. Waarom? Het aantal producten en verkooporders zijn nog relatief beperkt. Verder kan je uiteraard de nodige kosten besparen en heb je invloed op het verzendproces. Je kan namelijk verschillende koeriers uitproberen en de kwaliteit van verpakkingsmaterialen testen. Op deze manier krijg je steeds meer inzicht en kennis over het verzendproces. Deze kennis zal later van pas komen!

Wanneer je de logistiek zelf beheert, zal je vroeg of laat ook op enkele nadelen botsen. Naarmate de webshop groter wordt, lopen de verzendkosten op en heb je meer kennis en capaciteit nodig om de logistiek in goede banen de leiden. Je moet dus op zoek naar een groter magazijn. De kosten van het huren van een magazijn nemen maandelijks een groot deel uit jouw budget. Verder moet je investeren in hardware, software, materiaal en mankracht. Je moet namelijk een groter aantal verkooporders op dezelfde tijdspanne kunnen verwerken. In veel gevallen zal je niet over voldoende orders beschikken om beroep te doen op meerdere koeriers. Je moet dus de koerier zoeken die het best aansluit bij jou wensen en eisen. Elke koerier heeft zijn eigen sterke punten maar financieel is het als webshop niet interessant om meerdere koeriers te gebruiken, tenzij je honderden orders per dag verwerkt.

Fulfilment logistiek

Dropshipping

Dropshipping is een bijzonder effectieve methode als je weinig risico wil nemen. De producten worden rechtstreeks van de producent of groothandel geleverd aan de consument. De webshop treedt in deze situatie op als tussenpersoon. Het producent of groothandel regelt dus het hele logistieke gebeuren. Interessant want je hoeft niet te investeren in logistiek!

Het nadeel van dropshipping is dat het niet in elke situatie mogelijk is. Verder vragen producenten en groothandelaars een bepaalde vergoeding om gebruik te maken van hun verzendproces. Hierdoor zijn jouw marges uiteraard kleiner en hou je aan het einde van de rit dus minder over. Je hebt eveneens minder controle op de kwaliteit en de levertermijn. Dit kan leiden tot negatieve ervaringen bij de consumenten buiten jouw wil om.

e-Fulfilment

Als de verkooporders gestaag toenemen, hoef je niet te investeren in meer magazijnruimte of mankracht. Je kan er voor kiezen om de logistiek uit te besteden aan een gespecialiseerd fulfilment bedrijf. Een fulfilment bedrijf neemt het volledige logistieke proces van jou over zodat jij jezelf helemaal kan focussen op de commerciële ontwikkeling van de webshop. Het fulfilmentcenter neemt dus zaken zoals de controle van inkomende goederen, het voorraadbeheer, orderpicking, inpakken, verzenden en zelfs retourverwerking van jou over.

Afhankelijk van het fulfilmentcenter waarvoor je kiest, is het zelfs mogelijk om de klantservice uit te besteden. Is dat interessant? Natuurlijk! Veel vragen van consumenten handelen namelijk over de orderstatus. Een taak die het fulfilmentcenter dus perfect van jou kan ontlasten. Een fulfilmentcenter biedt tal van voordelen. We sommen er hieronder enkele op:

  • Je hoeft niet te investeren in een magazijn
  • Je kan gebruik maken van het WMS-systeem van het fulfilmentcenter
  • Een plotse toename in het verzendvolume wordt simpelweg opgevangen
  • Je kan jezelf volledig focussen op de uitbouw van de webshop.
  • Je kan gebruik maken van verschillende koeriers
  • Een latere cut-off tijd.

Er is ook een nadeel verbonden aan het uitbesteden van de logistiek. Aangezien je het logistieke proces uit handen heeft, heb je dus ook minder invloed op het logistieke proces. De vraag is echter of dit nadeel opweegt tegen alle voordelen dat fulfilment te bieden heeft.

pakketten

Gebruik logistiek als concurrentieel voordeel

Kies je voor een samenwerking met een fulfilmentcenter, dan kan je zelfs spreken van een concurrentieel voordeel. De consumenten stellen steeds hogeren eisen. We denken hierbij aan ‘volgende dag in huis’ of ‘voor 21:59 besteld, morgen in huis’. Deze eisen stellen de logistiek van jouw webshop onder druk. Het zijn eisen die bijna onmogelijk te realiseren zijn als je de logistiek zelf regelt. Vind maar eens een postkantoor dat open is tot bijvoorbeeld 23u. Juist, je zal er geen vinden! Er moet al een koerierdienst bij jou langskomen voor een laatavond ophaling. Door gebruik te maken van de diensten van een fulfilmentcenter kan je dit wel realiseren. Hierdoor kan je dus genieten een concurrentieel voordeel! Trouwens, we denken ook een voordeeltarieven voor verzendmaterialen en goedkopere verzendtarieven. Het fulfilmentcenter koopt verzendmaterialen namelijk in bulk aan en zal ongetwijfeld grotere verzendvolumes verzetten dan jouw webshop.

Logo Webship

Heb je na het lezen van deze blog interesse in het uitbesteden van jouw logistiek? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Webship via hallo@webship.be. Je kan ook steeds gebruik maken van onze online kostprijscalculator om jouw all-in fulfilmentprijs te berekenen.