WebShip

Hoe verstuur ik al mijn pakketten tijdens de eindejaarsperiode

De eindejaarsperiode staat voor de deur. Deze periode maakt of kraakt het jaar van heel veel webshops. Voorafgaand aan deze periode draait de marketingafdeling op volle toeren om enkele succesvolle acties uit te werken. Je hoopt uiteraard dat de acties aanslaan en je de verkooporders ziet toenemen. Toch slaan veel ondernemers in paniek wanneer ze een plotse piek in het aantal verkooporders waarnemen. Een toename van het aantal verkooporders betekent dat er meer omzet is. Waarom zou een ondernemer dan in paniek kunnen slaan? Een stijging van het aantal verkooporders brengt meer werkdruk met zich mee.. Alle pakketten moeten namelijk op tijd verwerkt worden.

Pakketten verwerken

Waarom moet je pakketten op tijd verwerken?

Tijdens de eindejaarsperiode is iedereen op zoek naar cadeautjes voor vrienden en familie. Een uitgelezen kans om jouw omzet te verhogen. In deze periode is het ontzettend belangrijk om alle pakketten tijdig te verwerken. Beeld je maar eens in dat je een kerstcadeau bestelt en het pakket pas geleverd wordt op 29 december. Dan ga je als webshop volledig de mist in en kan je jezelf verwachten aan enkele negatieve reviews. Negatieve reviews vormen een absolute conversiekillers want steeds meer consumenten lezen de reviews alvorens ze hun bestelling plaatsen.

Hoe kan ik de toename aan verkooporders verwerken?

Om een piekmoment te verwerken, moet je enkele voorzorgsmaatregelen treffen. Denk goed na over jouw marketingactie en wat die actie kan veroorzaken. Op basis van de verwachtingen dien je de dus enkele maatregelen te treffen maar hou steeds iets extra achter de hand. Je weet nooit welk onverhoopt succes jouw acties teweeg brengen. We geven je alvast enkele tips:

  • Voorzie extra mankracht
  • Werk met een voorraadbeheersysteem zoals Webship Online
  • Controleer de voorraad
  • Voorzie extra paktafels
  • Zorg voor voldoende verpakkingsmateriaal
pakketten

Maak afspraken met verzendpartners omtrent de ophaling van pakketten

Heeft jouw team alle pakketten kunnen verwerken? Schitterend maar juich niet te vroeg! Als je pakketten verstuurd via verzendpartners zoals DHL, Bpost, DPD of PostNL dan maak je op voorhand afspraken omtrent het verzendvolume. Wanneer jij plots dubbel zoveel pakketjes zal meegeven met de verzendpartner, bestaat de kans dat de verzendpartner enkel het aantal pakketjes meeneemt waarvoor jullie een afspraak hebben. Niet geheel onlogisch want koeriers dienen zich te houden aan een strak schema. De verzendpartner moet ruimte vrijhouden voor ophaling bij andere bedrijven, naargelang de gemaakte afspraken.

Kan ik de extra verkooporders dan niet versturen? Uiteraard wel! Je dient duidelijke afspraken te maken. Verwacht je een plotse toename van het aantal verkooporders? Dan kan je één of meerdere extra ophalingen inplannen. Dit is een actie die vaak over het hoofd wordt gezien maar o zo belangrijk is om alle pakketten de deur uit te krijgen.

Het voorraadbeheer uitbesteden aan een fulfilmentcenter

Je moet een toename van de verkooporders alsnog kunnen verwerken. Wanneer jouw team het niet mogelijk acht om de toename te kunnen verwerken, dan dient er een oplossing gezocht te worden. Het is ontzettend belangrijk dat je webshop blijft draaien. Fulfilment is in dit geval de ideale oplossing. Een fulfilmentcenter neemt het voorraadbeheer van je over. Een fulfilmentcenter zal de picking & packing verzorgen waardoor jij je geen zorgen hoeft te maken over het al dan niet kunnen versturen van alle orders. Op deze manier heb je meer tijd om te werken aan de uitbouw van de webshop. Een piekmoment eveneens zorgen voor extra administratief werk dat je moet kunnen managen.

Logo Webship

Verder zijn er nog enkele schaalvoordelen waarvan je kan genieten. Welke? We denken onder andere een verpakkingsmaterialen en verzendprijzen. Een fulfilmentcenter zoals Webship koopt verpakkingsmaterialen aan in grote hoeveelheden tegen gunstige tarieven. Het spreekt voor zich dat jouw webshop hiervan kan mee profiteren. Ook de verzendvolumes van een fulfilmentcenter liggen een stuk hoger dan het verzendvolume van jouw webshop waardoor de kostprijs per zending daalt. Klinkt dit als muziek in de oren? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Webship via hallo@webship.be!  

Sluit Menu