WebShip

Hoe kies ik de juiste verzendpartner?

Verzendpartner

Als je producten verstuurt, B2B of B2C, maak je ongetwijfeld gebruik van een verzendpartner. Echter, het kiezen van een verzendpartner is niet onbelangrijk voor de verdere uitbouw en reputatie van de onderneming. Beeld je maar eens in dat je geen goede afspraken maakt met de verzendpartner waardoor je de consumenten hoge verzendkosten moet aanrekenen of dat verschillende pakketten retour komen omdat de labels niet correct zijn opgemaakt. Een verzendpartner is een essentieel onderdeel van jouw logistieke flow en dus ook van jouw onderneming. Wij geven alvast enkele tips waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een verzendpartner.

Waarmee moet ik rekening houden bij het kiezen van een verzendpartner?

Om jouw ideale verzendpartner(s) te kiezen, moet je rekening houden met tal van factoren. Hieronder vind je een overzicht van de aandachtspunten.

Kostprijs

De kostprijs is bij vele ondernemingen de doorslaggevende factor. Vraag een nauwkeurige uiteenzetting van de kostprijs bij de verzendpartners waarmee je wil samenwerken. Aarzel niet om bijkomende vragen te stellen want vaak komen er extra toeslagen bij als een pakket niet conform de standaardmaten is. Denk maar een pakketten die niet de traditionele vormen hebben, zoals een cilinder. Ook het gewicht bepaalt de prijs. Sommige partners werken per gewicht, andere partners rekenen een forfaitaire prijs aan tot een bepaald gewicht. Kortom, veel reken- en vergelijkingswerk maar het loont de moeite!

Type pakket

Niet elke verzendpartner verstuurt elk type pakket. Zo heb je verzendpartners die enkel kleine pakketten versturen en verzendpartners die enkel paletten versturen. Zoek de beste partner voor jouw werkzaamheden. Als je pakketten en paletten verzend, moet je niet persé een verzendpartner kiezen die beide opties aanbiedt. Als de overige parameters aangeven dat de ene partner beter is voor kleine zendingen en de andere partner gespecialiseerd is in het verzenden van paletten, dan kan je met beide verzendpartners een samenwerking aangaan.

Verzekering

Niet onbelangrijk! Voor vaak slechts een beperkt bedrag kan je jouw pakketten laten verzekeren tot een bepaald bedrag. Stel je maar eens voor dat de verzendpartner jouw pakket verliest of de inhoud beschadigt wordt. Zonder verzekering heb je geen been om op te staan. Vraag steeds aan de verzendpartner welke toeslagen er gerekend worden voor het verzekeren van pakketten.

Ophaling

Als je pakketten verzend, dan worden deze pakketten uiteraard opgehaald. Hierover moet je de nodige afspraken maken met de verzendpartner. Spreek een vast tijdstip af. Waarom? Om jouw persoonlijke planning op te maken en denk ook maar aan volgend zinnetje: “bestelt voor 17u is morgen in huis!”. Dan spreek jij af met de verzendpartner dat er een ophaling plaatsvindt om bijvoorbeeld 18u. Als je geen afspraken maakt en de ophaling vindt plaats om 15u, dan bestaat de kans dat enkele klanten hun pakket niet op tijd ontvangen. Dat zorgt voor negatieve reviews!

Verder is de flexibiliteit van de verzendpartner belangrijk. Heb je uitzonderlijk veel bestellingen? Dan is een extra ophaling niet interessant. Bespreek deze mogelijkheden onmiddellijk zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Maak eveneens afspraken over het type afhaling. Verzend je paletten? Dan is het belangrijk om te weten of de verzendpartner al dan niet over een laadbrug beschikt. Stel je voor dat jij geen stapelaar of heftruck ter beschikking hebt en de verzendpartner voorziet een ophaling zonder laadbrug…

Magazijn Webship

Levering

De leveringsopties zijn uiterst belangrijk voor de klanten. Als onderneming dien je over verschillende leveropties te beschikken waaruit de klanten kunnen kiezen. Ook hier kan je opteren voor meerdere verzendpartners. Denk goed na over je leveringspolitiek want hiermee kan jij het verschil maken. Levert de verzendpartner aan huis of in een postpunt? Voor welke tijdstippen kan er geleverd worden? Wordt er geleverd op zaterdag of zondag? Zijn er avondleveringen? Allemaal interessante vragen die jij kan voorleggen aan de verzendpartner.

Helpdesk

Niets zo vervelend als een beschadigt of verloren pakket maar het kan altijd gebeuren. Als het voorkomt, moet je op de nodige support van de verzendpartner kunnen rekenen. Alvorens een samenwerking op te zetten, loont het de moeite om een duidelijk beeld te krijgen van de klantenservice.

Voor welke verzendpartner kies jij?

Er bestaand ontzettend veel verzendpartners. Elke verzendpartner heeft zijn sterke en zwakke punten. Het is aan jou op te bepalen welke zaken voor jou doorslaggevend zijn. We sommen hieronder enkele belangrijke spelers op.

Kan een fulfilmentpartner de juiste verzendpartner aanbieden?

Logo Webship

Wil je profiteren van gunstige tarieven? Neem dan contact op met een fulfilmentpartner zoals Webship. Een fulfilmentpartner verzend grote hoeveelheden pakketten waardoor het goedkopere prijzen kan onderhandelen bij de verzendpartners. Door samen te werken met een fulfilmentpartner kan je meeprofiteren van het voordeeltarief. De kans is eveneens groot de verzendopties die een fulfilmentpartner uitgebreider zijn dan je zelf kan onderhandelen bij de verschillende verzendpartners.

Sluit Menu