WebShip e-Fulfilment België

Belang van correct verpakkingsmateriaal

Verpakkingsmateriaal

Verkoop je producten op een webshop? Dan zal je deze producten moeten verpakken en verzenden naar de consument. Het runnen van een e-commerce onderneming is zoveel meer dan het ontwikkelen van een webshop en het lanceren van een succesvolle advertentie. Als een consument een order plaatst, moeten de producten van het order verzamelt en verpakt worden. Om een order te verpakking moet je over het nodige verpakkingsmateriaal beschikken! Wij geven je alvast het belang van verpakkingsmateriaal mee.

Verpakkingsmateriaal

Om een bestelling te leveren bij de consument, moet een pakket een lang traject afleggen met verschillende tussenstops. Een pakket moet dus degelijk verpakt worden, anders loop je het risico op beschadiging. Is de beschadiging jouw schuld? In veel gevallen niet! Dat wil niet zeggen dat je beschadiging moet proberen voorkomen. Door gebruik te maken van de juiste verpakkingsmaterialen kan je de producten beter beschermen. Een klein en breekbaar product in een ontzettend grote doos verpakken, zal ervoor zorgen dat het product heen en weer geslingerd wordt. De kans op beschadiging is dus groot. Dit zorgt voor retours, ontevreden klanten en tijdsverlies. Verpak je een klein product in een grote doos? Dan laat je enkele centiemen liggen! De grote van de doos bepaalt de kostprijs van de doos. Zorg dus voor een assortiment aan dozen en andere verpakkingsmaterialen om het verpakkingsproces te optimaliseren.

Het juiste verpakkingsmateriaal zorgt ervoor dat je producten sneller en efficiënter kan verpakken. Op deze manier kan je meer orders in minder tijd werken, zonder dat de kosten daardoor omhoog gaan.

Vulmateriaal

Als je producten verpakt, is de kans klein dat een product precies in een doos past, ondanks dat je de meest geschikte doos hebt gekozen. Toch moet je vermijden dat het product kan bewegen in de doos. Dit om beschadiging te voorkomen. Je dient de doos op te vullen met vulmateriaal. We denken hierbij aan papier, vulvlokken, houtwol, bubbelfolie, papierkussens, verpakkingsschuim, enzoverder.

Verder biedt het opvulmateriaal een uitstekende mogelijkheid om breekbare producten extra te beschermen. Verkoop jij glazen flessen? Dan kan je de flessen voorzien van een speciale bescherming. Het vulmateriaal mag dus niet over het hoofd gezien worden want het is ontzettend belangrijk om de producten in perfecte conditie bij de consument af te leveren.

Verpakkingsmateriaal

Verpakkingsmateriaal en productbeleving

Wat veel ondernemers onderschatten, is de invloed van het verpakkingsmateriaal op de productbeleving en het koopgedrag. Werk je met klassieke bruine dozen en standaard productverpakkingen? Dan loop je een reclamedrager mis! Studies tonen aan dat consumenten instinctief kopen op basis van kleur, vorm en bekendheid. Een consument moet dus aan de hand van de verpakking weten welk merk of product hij/zij in handen heeft. Een gepersonaliseerde verpakking is duurder maar zal jouw klanten positief beïnvloeden waardoor de kans groter is dat ze een herhalingsaankoop plaatsen of jouw producten aanraden bij familie, vrienden en kennissen. Via deze weg kan je jouw onderneming onderscheiden van de concurrentie.

Verpakkingsmateriaal Torfs

Is dat echt zo belangrijk? We geven een voorbeeld. Op YouTube is ‘unboxing’ razend populair. Bekende vloggers ontvangen pakketten van bepaalde merken. De vloggers gaan deze pakketten uitpakken en de producten bespreken. Hierbij is de omdoos van een bepaald merk continu in beeld terwijl de vlogger product voor product uit de doos neemt. Meer specifiek kunnen we Zalando als voorbeeld aanhalen. Je herkent aan de kleur en patroon van de doos onmiddellijk dat het om een Zalando-doos gaat. Ook Torfs werkt met een verpakking die je onmiddellijk herkent.

Kortom, de verpakking is een uitstekende mogelijkheid om aan naamsbekendheid te winnen en jouw merk een bepaalde waarde te geven. Wil je een verpakking op maat laten ontwikkelen die jouw merkpositie zal versterken? Contacteer dan Digital Natives, een partner van Webship!

Verpakkingsmateriaal en een fulfilmentpartner

Logo Webship

Vraag je jezelf af of je wel gespecialiseerd bent in het verpakken en verzenden van producten? Dan kan je steeds beroep doen op een fulfilmentpartner. Een fulfilmentpartner zorgt ervoor dat jouw orders razendsnel en hyper professioneel gepickt, gepackt en verzonden worden. Tevens profiteer je mee van de schaalvoordelen waarover de fulfilmentpartner bij leveranciers van verpakkingsmateriaal en verzendpartners. Wil je een fulfilmentpartner inschakelen? Neem dan contact op met Webship of maak gebruik van onze kostprijscalculator om jouw all-in fulfilmentprijs te berekenen.