WebShip

Hoe kan ik goedkoop verzenden in België en Nederland?

Als je producten moet verzenden naar klanten, dan ben je steeds op zoek naar de meest voordelige manier om dat te doen. Het aantal webshops neemt steeds toe waardoor de onderlinge concurrentie wordt aanscherpt. Toch stappen veel kleine webshops af van het gratis verzenden. Echter, de verzendkosten volledig doorrekening aan je klanten is not done! Je moet dus een verzendstrategie ontwikkelen waarbij je de doorgerekende kosten binnen te perken weet te houden maar vooral waarbij je de eigenlijke verzendkosten kan drukken. Wij geven alvast enkele tips om de verzendkosten te beperken.

Goedkoop verzenden

Durf onderhandelen over verzendkosten

Elke webshop wil zo goedkoop mogelijk verzenden, ongeacht welke verzendpartner de voorkeur geniet. Het prijsschema van alle mogelijke verzendpartners is gebaseerd op volume. Hoe meer pakketten je verzendt, hoe lager het verzendtarief. Wat veel kleine webshops niet beseffen, is dat ze weldegelijk over een bepaalde onderhandelingskracht beschikken. Durf onderhandelen en vergelijk de verschillende prijzen van verzendpartners. Als het aantal zendingen toeneemt, aarzel dan niet om jouw contract te heronderhandelen.

Werk samen met andere webshops

Kleine webshops beschikken vaak niet over grote volumes waardoor de verzendtarieven tegenvallen. Hoe meer pakketten je verkoopt, hoe goedkoper het verzendtarief! Vanuit deze gedachtegang kunnen kleine webshops de krachten bundelen en samen verzendcapaciteit inkopen. Op deze manier komen ze in aanraking met gunstigere verzendtarieven en kunnen ze de concurrentiestrijd aangaan met de grotere spelers op de markt.

Verzending naar afhaalpunten

Je kan ervoor opteren om de pakketten niet aan huis te leveren maar in een afhaalpunt. Er worden meerdere pakketten geleverd bij een afhaalpunt waardoor transportmaatschappijen deze verzendoptie goedkoper kunnen aanbieden. We merken trouwens een stijging van het aantal pakketten dat geleverd wordt via afhaalpunten. Jouw klanten hebben vaak een drukke agenda waardoor ze niet thuis kunnen wachten op dat ene pakketje. Om deze reden opteren ze voor een afhaalpunt. Ze krijgen een melding als het pakketje beschikbaar is en kunnen het ophalen wanneer het hen uitkomt.

Moet je daarom elk pakket leveren in een afhaalpunt? Neen! Je klanten willen kunnen kiezen waar hun pakket geleverd wordt. Wees slim! Je kan gratis verzending aanbieden naar afhaalpunten of enkele euro’s aanrekenen voor thuis levering. Je zal merken dat mensen alsnog kiezen voor thuislevering, maar doordat je de klant zelf de keuze laat maken, vindt die het minder erg om te betalen voor de verzendkosten.

Laat je verzendkosten sponsoren!

Als je een specifieke doelgroep aanspreekt, dan is de kans groot dat er bedrijven zijn die graag reclame willen maken of zichtbaarheid willen verkrijgen in jouw doelgroep. Contacteer deze bedrijven en bekijk de samenwerkingsmogelijkheden. In ruil voor een kleine vergoeding, kan je een flyer van de partner toevoegen aan de zending. Op deze manier kan je de verzendkosten drukken.

Uiteraard ga je geen concurrenten aanspreken. We denken hierbij voornamelijk aan cross selling. Verkoop je schoenen voor vrouwen via je webshop? Dan kan een flyer van een webshop die handtassen verkoopt interessant zijn. Het wordt nog interessanter als er een kortingscode aan gekoppeld is!

Besteed aandacht aan het verpakkingsmateriaal

Moet je elke maand nieuw verpakkingsmateriaal kopen? Dan is de kans groot dat je niet profiteert van kortingen voor grotere volumes! Maak een analyse van het aantal verbruikte dozen en opvulmateriaal over een langere periode. Vervolgens kan je dozen en opvulmateriaal bestellen voor een half jaar of een volledig jaar. Op deze manier kan je aanzienlijke kortingen bekomen.

Verpakkingsmateriaal kan je vaak hergebruiken. Bewaar al het bruikbare verpakkingsmateriaal dat je zelf ontvangt. Door dozen en opvulmateriaal te hergebruiken, kan je als kleine webshop veel geld besparen op verpakkingskosten.

Pakketgrootte en gewicht bepalen de verzendkosten

Als je een contract afsluit met een verzendpartner, dan beschik je over een prijs per pakket. De prijs die je krijgt, is natuurlijk in beperkt in gewicht, lengte, breedte en hoogte! Met andere woorden, jouw pakketje zal bijvoorbeeld maximaal 30,5kg mogen wegen en mag niet groter zijn dan de vooraf bepaalde afmetingen. Wanneer dit wel het geval is, zal je forse toeslagen moet betalen. In sommige gevallen is het dus interessanter om de bestelling te verwerken in 2 pakketten. Hou er rekening mee dat een verzendpartner rekening houdt met het gewicht van de totale zending, inclusief de doos en het opvulmateriaal.

Maak gebruik van Sendcloud

Logo Sendcloud

Ben je geen sterke onderhandelaar of heb je helemaal geen zin om op zoek te gaan naar bedrijven waarmee je kan samenwerken? Dan biedt Sendcloud de oplossing! Sendcloud bundelt de krachten van meer de 15.000 webshops waardoor er scherpe verzendtarieven onderhandeld kunnen worden bij verzendpartners zoals PostNL, DPD, UPS en DHL. Je kan dus profiteren van schaalvoordelen. Het prijsvoordeel valt niet te onderschatten! Waarmee kan Sendcloud je nog helpen?

  • Verzendlabels aanmaken en printen
  • Versturen van Track & Trace code
  • Verwerken van retourzendingen

Contacteer een fulfilmentpartner

blue

Wil je jezelf volledige focussen op de strategische uitwerking van je webshop, zonder tijd te verliezen aan het logistieke proces? Contacteer dan een fulfilmentpartner zoals Webship. Net zoals Sendcloud, bundelt een fulfilmentpartner de krachten van verschillende webshops en andere ondernemingen om gunstigere tarieven te onderhandelen bij de verzendpartners. Verder kan je ook profiteren van de schaalvoordelen op verpakkingsmaterialen en haal je een stukje specialisatie in huis want hoogstwaarschijnlijk ben jij niet gespecialiseerd in het logistieke gedeelte van een webshop. Een fulfilmentpartner is gespecialiseerd in de logistieke sector waardoor de foutenmarge bij het orderpicken, verpakken en verzenden tot een minimum herleid worden. Maak gebruik van de kostprijscalculator om jouw all-in fulfilmentprijs te achterhalen!

Sluit Menu