Beschik je reeds enkele jaren over een webshop? Dan heb je het online koopgedrag van de consumenten zien wijzigen. Het is een kunst om mee te evolueren met het huidige landschap van online shoppen en te profiteren van de kansen dat dit met zich meebrengt want stilstaan is achteruitgaan. We bespreken enkele belangrijke wijzigingen!
Online shoppen via mobiel
Steeds meer consumenten gebruiken hun smartphone tijdens het online shoppen. In die mate dat ongeveer de helft van de e-shoppers de smartphone gebruiken wanneer ze online shoppen. Hoe jonger het doelpubliek, hoe meer consumenten shoppen met de smartphone. De millennials zijn namelijk opgegroeid met de smartphone in de hand. Als jouw webshop niet mobielvriendelijk is, dan loop je gegarandeerd inkomsten mis! Er is een groot verschil tussen optimalisatie voor desktop en mobiel. Als de webshop geoptimaliseerd is voor desktop, is de kans groot dat er op mobiel enkele conversiekillers opduiken. Zorg er dus voor dat jouw webshop mobielvriendelijk is en dat het bestelproces eenvoudig te doorlopen is met een smartphone. Wist je trouwens dat steeds meer consumenten hun smartphone gebruiken tijdens het fysiek winkelen? Ze zoeken online naar reviews of vergelijken prijzen.
De kracht van remarketing bij online shoppen
Als je online shopt, dan is het heel eenvoudig om producten toe te voegen aan het winkelmandje. Aangezien er geen aankoopverlichting is als je iets toevoegt aan het winkelmandje, gaan veel online shoppers niet over tot een effectieve bestelling. Doe je dat wel, dan dien je nog enkele stappen te doorlopen om het bestelproces af te ronden. Uit onderzoek blijkt dat 90% van de online shoppers het bestelproces vroegtijdig afbreken. Er bestaan tal van mogelijkheden om deze doelgroep opnieuw te bereiken. Lees er meer over in de blog ’10 tips die zorgen voor meer conversie op jouw webshop’ van onze partner Digital Natives.
Cross-border groeit steeds verder
Steeds meer online shoppers kopen producten op een buitenlandse webshop. In de meeste gevallen kiezen de consumenten dan voor webshops die afkomstig zijn uit buurlanden. Zo gaan de Belgische consumenten voornamelijk e-shoppen in Nederland en Frankrijk. Het is dus belangrijk om een meertalige webshop aan te bieden en afspraken te maken met verzendingspartners want een pakket versturen naar het buitenland is niet goedkoop. Heb je nog geen vaste afspraken omtrent buitenlandse zendingen? Contacteer dan onmiddellijk jouw verzendpartner zodat de groei van de webshop niet belemmert wordt.
Verzendmogelijkheden bij online shoppen
We merken een stijging van het aantal pakketten dat geleverd wordt via afhaalpunten. In het verleden wouden de consumenten hun pakketje zo snel mogelijk ontvangen. Deze gedachte is licht gewijzigd naar ‘ik wil mijn pakket zo snel mogelijk ontvangen op het moment dat het mij uitkomt’. Jouw klanten hebben vaak een drukke agenda waardoor ze niet thuis kunnen wachten op dat ene pakketje. Om deze reden opteren ze voor een afhaalpunt. Ze krijgen een melding als het pakketje beschikbaar is en kunnen het ophalen wanneer het hen uitkomt. Maak afspraken met jouw verzendpartner omtrent het leveren in afhaalpunten want vaak zijn de kosten voor degelijke zendingen goedkoper!
Moet je daarom elk pakket leveren in een afhaalpunt? Neen! Je klanten willen kunnen kiezen waar hun pakket geleverd wordt. Wees slim! Je kan gratis verzending aanbieden naar afhaalpunten of enkele euro’s aanrekenen voor thuis levering. Je zal merken dat mensen alsnog kiezen voor thuislevering, maar doordat je de klant zelf de keuze laat maken, vindt die het minder erg om te betalen voor de verzendkosten.
Het aantal pakketten
Er zijn niet enkel meer mensen die online shoppen, ook het aantal aankopen per persoon is gestegen. Het gemak van online bestellen heeft ervoor gezorgd dat mensen meer en vaker kleine orders plaatsen. Consumenten knippen hun bestelling in delen en plaatsen die op het moment dat ze een bepaald product echt nodig hebben of wanneer ze er toevallig aan denken. Er is dus geen vast bestelmoment meer waarop alle verzamelde bestellingen de deur uitgaan. Hedendaags is er een continue stroom aan bestellingen. Ook bedrijven passen deze trend steeds meer toe.
Uiteraard heeft dit een invloed op de werkzaamheden in het magazijn. Je moet de werking van het magazijn omschakelen van een aantal grote zendingen naar veel kleine zendingen. Dat vergt een andere aanpak want door deze trend heb je meer orders, meer pickbonnen, meer drukte in het magazijn, meer koerierdiensten die pakketten ophalen, enzoverder. Je zal meer tijd spenderen aan het inpakken van pakketten.
Een fulfilmentpartner kan daarbij de oplossing zijn. Een fulfilmentpartner gaat namelijk de picking, packing en verzending voor zijn rekening nemen. Hierdoor krijg je meer tijd om te focussen op andere kerntaken en kan je profiteren van goedkopere verpakkingsmaterialen en verzendprijzen. Kruipt er teveel tijd in het picken, packen en verzenden van jouw orders of wil je gebruik maken van echte professionals? Contacteer dan Webship! Wij zorgen ervoor dat jouw orders feilloos bij de consument terechtkomen.