WebShip e-Fulfilment België

Live chat

Hoe bereid ik het magazijn voor op Black Friday

Het Black Friday-fenomeen komt weer dichterbij. Black Friday heeft enkele jaren geleden zijn intreden gemaakt in België. Jaar na jaar wordt de gerealiseerde omzet in deze periode groter. Als webshop mag je deze periode niet missen! De marketingafdeling zal op volle toeren draaien om die ene succesvolle actie uit te werken. Consumenten moeten overtuigd worden dat ze op jouw webshop de beste deal kunnen sluiten! Echter, niet alleen de marketingafdeling heeft een belangrijke taak in deze periode. Ook het magazijn vertolkt een belangrijke rol. Je moet namelijk voldoende voorraad hebben en voorbereid zijn op een plotse toename van het aantal orders gedurende een korte periode. Is deze blog geven we je alvast mee hoe je het magazijn kan voorbereiden op Black Friday.

Wat is Black Friday

Eerst en vooral: waar komt Black Friday vandaan? Black Friday komt overgewaaid van de Verenigde staten en vindt plaats de dag na Thanksgiving Day. Desbetreffende vrijdag hebben de meeste werknemers in de Verenigde Staten vrijaf. Het wordt beschouwd als het begin van de periode van kerstaankopen. De Amerikanen trekken massaal naar winkelcentra en om deze reden lanceren veel winkels unieke acties (evenals om de voorraad van Thanksgiving weg te werken). Black Friday is ontstaan in de fysieke winkels en werd in een later stadium overgenomen door webshops. Ondanks Thanksgiving geen traditionele waarde heeft in Europa doen steeds meer winkels en webshops in België mee met de jaarlijkse koopgekte.

Er is eveneens een digitale variant van Black Friday: Cyber Monday. Cyber Monday valt de maandag na Black Friday. In principe vormen dit twee afzonderlijke dagen maar steeds meer fysieke winkels en webshops maken er een koopjesweekend van.

Black Friday

De voorraad

Black Friday kan jouw jaar maken of kraken! Zoals gezegd is daarbij een belangrijke rol weggelegd voor de marketingafdeling. Zij moeten een converterende actie uitwerken. Echter, je mag nog zo’n succesvolle actie uitwerken, als er onvoldoende voorraad is, zal de actie alsnog floppen. Tijdens piekmomenten stockbreuken oplopen zorgt voor een enorm verlies van omzet én een toename van ontevreden klanten.  

Stel jezelf steeds de vraag of de voorraad het piekmoment kan overleven. Hiervoor analyseer je statistieken en pols je bij de marketingafdeling wat voor acties ze in petto hebben. Hou er steeds rekening mee dat sommige leveranciers met een bepaalde leveringstermijn werken. De voorraad een week voor het piekmoment controleren is dus geen goed idee. Bestel steeds ruim op voorhand en neem geen risico’s in verband met levertermijnen!

Voorraadlocatie

Een succesvolle actie kan een ongeziene piek veroorzaken in het aantal verkooporders. Het is daarbij belangrijk dat je steeds weet welke producten in de actie worden betrokken zodoende je het magazijn eventueel kan herindelen. De producten die je zal betrekken in de actie kan je bijvoorbeeld opslaan vlakbij de inpaktafels. Beeld je maar eens in dat het product waarop de actie is gebaseerd, helemaal achterin het magazijn staat. De magazijniers zouden dan ontzettend veel afstand moeten overbruggen. Op deze manier zou er heel veel tijd verloren gaan en werk je niet efficiënt. Aan de hand van magazijnlocaties kan je producten eenvoudig van plaats veranderen.

Black Friday magazijn

Zorg voor voldoende mankracht tijdens Black Friday

Het succes van de uitgewerkte actie kan niet voorspeld worden. Je hoopt uiteraard dat de actie een voltreffer is. Echter, je moet het groter aantal orders ook kunnen verwerken. De kans bestaat dat de magazijnmedewerkers het grote aantal orders niet kunnen verwerken. Toch verwachten consumenten dat hun bestellingen op tijd geleverd worden. Bijgevolg kan een laattijdige levering een negatieve review opleveren, ondanks de consument tevreden is over de kwaliteit van jouw producten. Je moet er dus voor zorgen dat alle bestellingen tijdig de deur uit gaan. Dit kan je doen door de agenda van bepaalde werknemers die normaal niet in het magazijn actief zijn, vrij te laten tijdens het absolute piekmoment. Deze werknemers kunnen indien nodig bijspringen in het magazijn om de orders te verwerken. Op deze manier kan jouw bedrijf de orders tijdig afhandelen en kan jij het piekmoment perfect managen.

Inpaktafels

Ondernemingen die extra mankracht voorzien tijdens piekmomenten, moeten er voor zorgen dat deze extra mankracht efficiënt kunnen werken. Extra inpaktafels vormen zijn daarbij essentieel. Dankzij extra inpaktafels kunnen de extra mankrachten de verkooporders op een ordentelijke manier afwerken. Als je met geïmproviseerde inpaktafels moet werken, is de kans op fouten groot. Fouten worden steeds afgestraft door consumenten en moet je dus weten te vermijden.

Maak afspraken met verzendpartners

Piekmomenten zorgen voor een sterke toename in het aantal verkooporders. Als onderneming doe je er alles aan om de bestellingen tijdig de deur uit te krijgen. Zoals vermeld kan je hiervoor extra mankracht en inpaktafels voorzien. Je mag er intern nog voor zorgen dat alle bestellingen afgewerkt worden, dan nog heb je geen garantie dat al deze bestellingen daadwerkelijk de deur uit gaan. Als je bestellingen verstuurd, dan heb je afspraken gemaakt met een verzendpartner. Deze afspraken zijn uiteraard gemaakt op basis van je standaard verzendvolumes. Op piekmomenten zal je deze verzendvolumes overschrijden. De kans bestaat dat de verzendpartner niet in staat is om alle pakjes mee te nemen! Neem dus even contact op met de verzendpartner en laat hen weten dat er meer pakjes dan gewoonlijk opgehaald moeten worden. Op deze manier kan de koerier meer plaats voorzien of meerdere keren langskomen per dag.

Orde en netheid

Heel veel ondernemingen staan niet stil bij het belang van een proper magazijn. Wij vinden het bijzonder belangrijk om te werken in een magazijn dat netjes is. Dat betekent dat wij het afval sorteren en het magazijn op regelmatige basis kuisen. Dit werkt positief op de ingesteldheid van de werknemers én het komt hun gezondheid ten goede. Beeld je maar eens in dat een magazijnmedewerker zijn been breekt omdat het magazijn er als een puinhoop bijligt. Een piekmoment zoals Black Friday kan jouw magazijn omtoveren in een grote chaos. Daarom is het belangrijk dat je het piekmoment kan aanvatten met een proper magazijn.

Orde en netheid in een magazijn

Een fulfilmentcenter helpt je doorheen Black Friday

Logo Webship

Tijdens piekmomenten is het vaak niet alleen druk in het magazijn. Ook de klantendienst en marketingafdeling draaien op volle toeren. Wanneer het piekmoment in het water dreigt te vallen omwille van onvoldoende handen, kan je steeds beroep doen op een fulfilmentcenter. Een fulfilmentcenter zorgt voor de picking, packing en verzending van jouw orders. Een fulfilmentcenter zoals Webship biedt ook tijdelijke oplossingen aan. Je kan bijvoorbeeld bepaalde producten laten beheren door het fulfilmentcenter. Hierdoor verlaag je de werkdruk van de eigen medewerkers en haal je een professionele partner in huis. Wil jij beroep doen op een fulfilmentcenter om piekmomenten zoals Black Friday te overleven? Contacteer dan Webship via hallo@webship.be.

Kan je mogelijks ook interesseren