WebShip

Fulfilment biedt nieuwe opportuniteiten

Voor vele ondernemers is de stap naar fulfilment niet evident. Waarom? Omdat fulfilment een onbekend begrip is dat nog te vaak wordt geassocieerd met extra kosten. Een fulfilmentcenter zal het logistieke proces van jou overnemen. Dat betekent dat een fulfilmentcenter instaat voor het voorraadbeheer, kwaliteitscontrole, verwerken van leveringen en het verwerken van verkooporders.

Uiteraard brengt dat de nodige kosten met zich mee! Maar veelal moet je deze kosten ook zelf maken, zoals het aankopen van verpakkingsmateriaal of verzendlabels. Daarnaast zal je ook huur betalen voor de locaties die je in beslag neemt in het magazijn van het fulfilmentcenter. Een kost? Ja maar deze kost is ongetwijfeld lager dan wanneer je een volledig magazijn moet huren waarbij je slechts een deel gebruikt. Tot slot zal je uiteraard ook betalen voor het verwerken van leveringen en verkooporders. Velen denken dat wanneer ze zelf de leveringen en verkooporders verwerken, ze deze kost uitsparen. Een foute redenering want je dient jezelf uiteraard ook te betalen.

Kortom, fulfilment is en blijft een kost maar wanneer je alle parameters met elkaar vergelijkt, dan zal deze kost verbazend laag uitvallen. Trouwens, wanneer je opteert voor een samenwerking met een fulfilmentcenter, dan bieden er zich tal van nieuwe opportuniteiten aan. Hieronder overlopen we er enkele.

Fulfilment

Fulfilment biedt jou meer tijd

Een fulfilmentcenter neemt dus het volledige logistieke proces van jou over. Als webshop-eigenaar ben je vaak tot ’s avonds laat bezig met het verwerken van verkooporders. Daarnaast moet je nog de tijd vinden om al die pakketten binnen te brengen bij een postpunt. Als je eindelijk klaar bent met het verwerken van de verkooporders, dan moet je nog beginnen aan jouw administratieve taken. Dit is ongetwijfeld een herkenbare situatie voor velen. Als je de logistiek uit handen heeft, krijg je plots veel meer tijd om jouw administratie nauwkeuriger op te volgen. Dit leidt rechtstreeks tot meer omzet aangezien je ook jouw klanten sneller te woord kan staan.

Werk aan jouw marketingplan

Het uitbesteden van de logistiek bezorgt je meer tijd voor andere zaken. Een unieke kans om jouw marketingplan verder uit te werken. Een strategisch uitgewerkt marketingplan kan jouw naamsbekendheid en het aantal verkooporders een enorme boost geven. Acties via sociale media, samenwerkingen met influencers, enzoverder kunnen echt wel een meerwaarde betekenen voor de ontwikkeling van jouw webshop.

Fulfilment

Nieuwe ideeën

Zit jouw hoofd boordevol nieuwe ideeën om jouw webshop verder te ontwikkelen? Dan biedt fulfilment jou de kans om die ideeën daadwerkelijk uit te werken. De tijd die vrijkomt door het uitbesteden van de logistiek kan je niet alleen gebruiken om jouw marketingplan te optimaliseren maar ook om nieuwe ideeën vorm te geven. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van nieuwe producten.

Dankzij fulfilment verwerk je meer zendingen

Wanneer jouw webshop een succes is, dan betekent dat hoogstwaarschijnlijk dat het aantal verkooporders toeneemt waardoor je nog meer tijd spendeert aan het verwerken van die orders. Vele webshops hebben moeilijkheden met het efficiënt verwerken van verkooporders waardoor de tijd per verkooporder toeneemt. Jouw specialisatie ligt niet in het logistieke deel van de onderneming maar in de kennis van jouw producten. Een fulfilmentcenter is gespecialiseerd in logistiek waardoor een fulfilmentcenter meer zendingen kan verwerken op eenzelfde tijdspanne dankzij efficiëntie flows en een modern WMS-systeem zoals bijvoorbeeld Webship Online. Terwijl een fulfilmentcenter je toelaat om meer zendingen te verwerken, zal door een efficiënte flow de kans op fouten ook gevoelig verminderen. Twee vliegen in één klap!

Fulfilment en duurzaamheid

Veel webshops zijn actief bezig met het voeren een duurzaam beleid om hun ecologische voetafdruk te verminderen. Echter, als alleenstaande webshop is jouw impact niet bijzonder groot. Fulfilment kan je daarbij helpen. Zo werken we bij Webship met biologisch afbreekbare verpakkingsmaterialen. Maar daar blijft het niet bij. Als fulfilmentcenter zetten we samen met onze klanten onze schouders onder het OOOT of One Order, One Tree-project. Per verkooporder dat ons magazijn verlaat, planten we één boom. Kom alles te weten over het OOOT-project op onze miniwebsite: https://ooot.eu/.

Project OOOT

Profiteer van schaalvoordelen

Zal reeds vermeld brengt fulfilment ook kosten met zich mee. Zo zal je bijvoorbeeld verpakkingsmaterialen en verzendkosten terugvinden op de factuur van een fulfilmentcenter. Dat zijn echter kosten die je ook moeten maken als je niet samenwerkt met een fulfilmentcenter. De kans dat deze kosten hoger uitvallen als je niet samenwerkt met een fulfilmentcenter is bijzonder groot. Waarom? Een fulfilmentcenter verwerkt grote volumes waardoor het betere prijzen kan onderhandelen voor verpakkingsmaterialen en bij verzendpartners. Als fulfilmentklant kan jij mee profiteren van deze schaalvoordelen.

Klinkt fulfilment als muziek in de oren?

Logo Webship

Herken jij de opportuniteiten die fulfilment te bieden heeft? Dan is het tijd om na te denken over het uitbesteden van jouw logistiek. De zoektocht naar een geschikt fulfilmentcenter hoeft niet lang te duren! Bij Webship verwerken we standaard producten maar ook levensmiddelen, voeding en BIO producten. Wij voorzien steeds de juiste oplossing om jouw logistiek te ontzorgen. Neem gerust contact op met Webship voor een vrijblijvend gesprek of bereken jouw all-in fulfilmentprijs via onze kostprijscalculator.