WebShip

De logistiek van mijn website uitbesteden: hoe begin ik eraan?

Steeds meer webshops zetten de stap naar fulfilment. De logistiek uitbesteden kan je ontzorgen maar het vinden van de ideale partner is geen eenvoudig proces. Je dient met enkele belangrijke zaken rekening te houden. Vraag je jezelf af hoe je hieraan begint? Dan ben je hier aan het juiste adres! We helpen je alvast op weg.

Waarom kiezen voor fulfilment?

Het inpakken en verzenden van bestellingen is een tijdrovende bezigheid. Als het aantal bestellingen toeneemt bestaat het risico dat je nog amper tijd hebt om aan marketing te denken. Het merendeel van de online ondernemers zijn niet gespecialiseerd in logistiek en WMS. Waarom zou je dan niet kiezen voor een partner die deze processen van jou overneemt? Een dubbele win-situatie! Je kan jezelf volledig focussen op de uitbouw van de webshop en de logistiek/WMS wordt beheert door professionals waardoor de efficiëntie en professionaliteit van jouw webshop gevoelig wordt vergroot.

Waarop moet ik letten?

Er zijn verschillende spelers in de fulfilmentsector maar toch is het kiezen van de juiste partner een complex gegeven. Je dient rekening te houden met tal van zaken.

Creafoam maatoplossing
  • Productopties: werk je met foodartikelen, bioproducten, etc? Niet elke fulfilmentpartner kan en/of mag dergelijke producten verwerken en/of opslaan. Ga opzoek naar een partner die aan jouw noden kan voldoen!
  • Opslagmogelijkheden: elke fulfilmentpartner voorziet standaard opslagmogelijkheden zoals bakjes, legplanken en palletplaatsen. Beschik je over afwijkende producten? Zoek dan een partner die opslagmogelijkheden op maat aanbiedt. Zo hebben wij bij Webship een opslagmogelijkheid op maat voorzien voor Creafoam (zie foto).
  • Verzendpartners: met welke verzendpartners wil jij samenwerken of met welke verzendpartners werkt de fulfilmentpartner samen. Uiteraard dient dit afgestemd te worden.
  • De prijs: Als je jouw logistiek wil uitbesteden, dien je rekening te houden met 3 factoren die de prijs bepalen. Er is een algemene prijs voor de opslag van jouw producten op basis van het voorraadvolume. Het tweede luik omvat de picking & packing, veelal met een vaste formule. Tot slot moet je ook de verzendkosten in kaart brengen. Hierbij kan je meesurfen op de schaalvoordelen waarover de fulfilmentpartner beschikt.
  • De ‘klik’: Je wilt een ‘klik’ voelen met jouw fulfilmentpartner. Begrijpt de partner jouw strategie en wil de partner meewerken aan jouw toekomstvisie? Dit vorm het emotionele aspect van de besluitvorming.

Wat moet ik weten alvorens een fulfilmentpartner te contacteren?

Je kan jezelf voorbereiden op de gesprekken met verschillende fulfilmentpartners door middel van onderstaande vragen te beantwoorden.

  • Via welke kanalen worden mijn producten verkocht?
  • Tot welke productcategorie behoren de producten?
  • Over hoeveel SKU’s beschik ik?
  • Wat is het verwachte volume aan voorraad?
  • Wat is het verwachte aantal zendingen per maand?
  • Zijn dit voornamelijk zendingen naar België en Nederland of ook daarbuiten?

Eens je deze vragen hebt opgelost, kan je op zoek gaan naar een fulfilmentpartner want op basis van deze antwoorden, kan de partner een offerte opmaken.

Op zoek naar een fulfilmentpartner?

Logo Webship

Ben jij op het punt gekomen dat je jouw logistiek wil uitbesteden? Webship helpt je graag! Wil je graag een offerte ontvangen? Beantwoord dan de vooropgestelde vragen en stuur een mailtje naar hallo@webship.be.

Sluit Menu