WebShip e-Fulfilment België

De kracht van een webshop: 10 voordelen

Webshop

Je verkoopt producten of diensten maar nog niet online? Een gemiste kans want online winkelen zit in de lift. Steeds meer mensen vinden hun weg naar het e-shoppen en de verkoopcijfers van e-commerce stijgen exponentieel. Een webshop is een kracht middel om jouw verkoop te boosten. Dat een webshop heel wat voordelen te bieden heeft, spreekt voor zich. Anders zou de e-commercesector niet zo’n exponentiele groei kennen. Hieronder vind je alvast enkele voordelen.

Beperkte kosten

Voor het opstarten van een fysieke winkel heb je een behoorlijk budget nodig. Je moet een pand kopen of huren, de winkel inrichten, elektriciteit betalen, enzoverder. Een webshop daarentegen kan opgestart worden met een beperkt budget. Het ontwikkelen van een webshop is relatief goedkoop vergeleken met het kopen of huren van een fysiek pand. Het registreren en online houden van de webshop zijn te verwaarlozen kosten. Je kan ervoor opteren om een digitaal marketingbureau in te schakelen om de webshop te laten ontwikkelen. Je kan ook zelf een webshop opstarten waardoor je de opstartkosten al helemaal te verwaarlozen zijn. Echter, wij raden steeds aan beroep te doen op professionals. Stel je maar eens voor dat er een probleem is met de werking van de webshop in de belangrijkste periode van het jaar.

Kracht van online marketing

Online marketing kan de webshop een enorme boost geven. Tevens is online marketing goedkoop in vergelijking met offline marketing. Dankzij online marketingtools zoals de Facebook Business Manager kan je snel, eenvoudig en doeltreffend consumenten bereiken. Als iemand een online aankoop heeft gedaan, kan die persoon opnieuw bereikt worden via online marketing. Op deze manier kan je herhalingsaankopen stimuleren.

Een webshop zorgt voor een groter afzetgebied

Een fysieke winkel is gebonden aan zijn geografische ligging waardoor het klanten aantrekt uit de nabije omgeving. Uitzonderlijk komen er consumenten over de vloer die van andere oorden komen. Een webshop ondervindt geen hinder van de geografische ligging of landsgrenzen. Hierdoor kan je zelfs de internationale tour opgaan! Dankzij een webshop vergroot het afzetgebied waardoor je meer omzet kan genereren.

Een webshop is slimmer dan een winkelverkoper

Een harde uitspraak maar een webshop kan suggesties maken voor de bezoeker op basis van producten die de consument reeds in zijn winkelwagentje heeft geplaatst of op basis van voorgaande aankopen. Slim, efficiënt en snel! Het is bewezen dat dit extra omzet genereert ten op zicht van een fysieke winkel. Tevens zijn er nog tal van andere mogelijkheden om het beslissingsproces te beïnvloeden. Meer weten? Lees dan de blog ‘10 tips die zorgen voor meer conversie op jouw webshop’ van onze partner Digital Natives.

Een webshop is altijd bereikbaar

Een webshop heeft geen sluitingstijden en is bijgevolg altijd bereikbaar voor consumenten. Consumenten kunnen 24/24 en 7/7 bestellingen plaatsen waardoor er zich meer opportuniteiten aanbieden dan in een fysieke winkel. Zo kan je bijvoorbeeld profiteren van lazy sunday om consumenten vanuit hun luie zetel bestellingen te laten plaatsen.

Een webshop biedt eveneens een oplossing voor uitzonderlijke situaties zoals het coronavirus. Tal van landen gaan in lockdown waardoor zelfstandigen hun zaak moesten sluiten op bevel van de overheid. De financiële verliezen zijn voor deze ondernemingen niet te overzien. Echter, de e-commerce sector draait dan op volle toeren. Mensen worden zoveel mogelijk aangeraden om hun huis niet te verlaten waardoor online shoppen nog interessanter wordt.

Geen wachtrijen

Iedereen gaat wel eens een gezellig namiddagje winkelen maar niet iedereen is fan van de drukte in de winkelstraten. Dan spreken we nog niet over de drukte op piekmomenten zoals de feestdagen of solden. Het komt wel eens voor dat je een winkel niet binnengaat omwille van de drukte. Een webshop heeft hier op geen enkel moment last van! Wanneer je iets koopt op een webshop, dan hoef je niet te wachten aan de kassa.

Optimalisatie mogelijkheden

Doordat alles gemeten kan worden, kan er dankzij de statistieken achterhaald worden wat mensen tegenhoudt om een aankoop te doen. Dit biedt ontzettende belangrijke informatie om de webshop te optimaliseren en meer conversies te genereren. Enkele kleine aanpassingen kunnen grote gevolgen hebben voor het conversieratio. Je kan de website analyseren via rapportage middelen zoals Google Analytics en Hotjar.

Elke handelaar kan profiteren van een webshop

Heb je een fysieke winkel en zie je geen mogelijkheden om mee te profiteren van het e-commerce verhaal? Fout! Elke handelen kan meesurfen op het succes van e-commerce. Online en offline moeten elkaar versterken. Heb je geen idee hoe jouw activiteiten te vertalen zijn in een online verhaal? We geven enkele voorbeelden:

  • Eigenaars van een horecazaak kunnen een uiterst speciaal bier aanbieden dat moeilijk te verkrijgen is de supermarkt.
  • Apothekers kunnen middelen aanbieden die zonder voorschrift verkrijgbaar zijn.
  • Boetieks kunnen hun gamma heel eenvoudig online zetten.
  • Garagisten kunnen een webshop aanmaken met auto-onderdelen en gadgets.

Fulfilment

Logo Webship

Het beheren van een fysieke winkel vraagt tijd en energie. Het opzetten van een webshop is eenvoudig maar eens als er orders binnenkomen, moeten die orders verstuurd worden. Hoogstwaarschijnlijk ben je niet gespecialiseerd in de logistieke sector waardoor het verpakken en verzenden van orders zorgt voor frustratie, tijdsdruk en stress. Een fulfilmentpartner zoals Webship kan deze problemen verhelpen. Een fulfilmentpartner is gespecialiseerd is het picken, packen en verzenden van orders waardoor je een stukje vakmanschap in huis haalt. Tevens kan je profiteren van schaalvoordelen op verpakkingsmaterialen en verzendprijzen!

Op zoek naar een fulfilmentpartner? Neem dan contact op met Webship of maak gebruik van onze online kostprijscalculator.

Wil je een webshop starten?

We kunnen concluderen dat een webshop heel veel voordelen te bieden heeft. Ben je overtuigd van de kracht van een webshop? Contacteer dan onze partner Digital Natives. Digital Natives bouwt webshops op maat tegen betaalbare prijzen. Digital Natives zal niet enkel een webshop creëren die voldoet aan jouw noden. Het digitaal marketingbureau zal eveneens een uitgebreid onderzoek voeren naar welk type webwinkel je wil uitbaten, wat de USP’s zijn, wat de huisstijl is, hoe het de huisstijl kunnen implementeren, wat de doelgroep is en hoe de concurrenten het aanpakken. Op deze manier probeert Digital Natives een webwinkel te creëren die eruit springt!