Er is een sterke groei van het aantal webwinkels wereldwijd. Wanneer u een webwinkel opgestart, kunt u in de beginfase alles zelf bijhouden. Als u echter successen boekt en het totale aantal orders stijgt, komt er een moment dat u het logistieke proces niet meer zelf kan beheren. Op dat moment komt u op de drempel te staan om al dan niet personeel in dienst te nemen. Fulfilmentpartners zoals Webship kunnen deze beslissing vereenvoudigen. Dankzij hun vakkennis over logistiek en WMS kan de webwinkel enkele tijdrovende taken uitbesteden. Fulfilment is het volledige proces van order afhandeling, vanaf het moment dat de goederen worden ontvangen door de fulfilmentpartner tot het moment dat ze worden verzonden naar de uiteindelijke consument.
Het proces waarvoor een fulfilmentpartner instaat, bestaat uit volgende stappen:
- Aankooporders: alvorens we verkooporders kunnen uitleveren, moeten er natuurlijk eerst aankopen gebeuren. De aankooporders kunt u gemakkelijk ingeven via onze cloud applicatie.
- Inkomende goederen: wanneer uw goederen bij ons binnenkomen doen we controle op kwaliteit en kwantiteit alvorens we de goederen opbergen in het magazijn.
- Verkooporders: verkooporders kunt u ofwel manueel ingeven via het systeem ofwel komen deze automatisch binnen via een gekoppelde webwinkel of verkoopplaats.
- Pick & pack: eenmaal de betaling is ontvangen, kunnen onze order-pickers aan de slag om de bestelling(en) samen te stellen en te verpakken volgens uw eisen.
- Verzending: dagelijks komen verschillende koerierdiensten bij ons langs om pakketten/paletten op te halen en uit te leveren naar de eindklant(en) wereldwijd.
- Retours: retourmanagement is een belangrijke schakel in het verkoopproces, retours worden op voorhand aangemeld waarna wij de nodige controle doen.
Zoals u kan merken wordt het volledige logistieke proces overgenomen door de fulfilmentpartner. De fulfilmentpartners beschikken over de meest gesofisticeerde programma’s om voorraden te beheren en pakketten te verzenden. Dit brengt de nodige voordelen met zich mee!
Voordelen die een Fulfilmentpartner met zich mee brengt:
- Schaalvoordelen: fulfilmentpartners beheren de voorraad van verschillende webwinkels. Door het verzenden van pakketjes van verschillende webwinkels, neemt het volume van het aantal pakketjes fors toe. Het spreekt voor zich dat men op deze manier betere prijzen kan bekomen bij de koerierdiensten. Fulfilmentpartners werken vaak samen met verschillende koerierdiensten waardoor u, als webwinkelhouder, kan kiezen met welke koerierdienst u uw pakketjes wilt verzenden, tegen een verlaagd tarief. Tevens kan u ook genieten van schaalvoordelen op verpakkingsmaterialen. De fulfilmentpartner koopt zijn verpakkingsmaterialen aan in grotere volumes dan de webwinkel. De combinatie van de verschillende schaalvoordelen kan u al snel een aanzienlijk bedrag besparen. Dat bedrag kan u investeren in de groei van uw webwinkel.
- Gebrek aan noodzakelijke kennis: E-commerce bestaat uit een breed assortiment van activiteiten. Als onderneming houdt u zicht het liefst bezig met de corebusiness bezig. Deze corebusiness omvat niet vaak binnen het logistieke proces. Door middel van fulfilment kan deze kennis worden ingekocht en wordt het logistieke proces een concurrentievoordeel.
- Capaciteit: de webwinkel kan groeien zonder dat men zich zorgen hoeft te maken omtrent de opslagcapaciteit. De opslag is volledig in handen van de fulfilmentpartner en het is deze partner die alle goederen ordentelijk dient op te slaan. Het is dus mogelijk om een groter assortiment samen te stellen vanwege een grotere opslagcapaciteit.
- Vakantie: iedereen wilt graag eens met vakantie, ook de eigenaar van een webwinkel! Als u zelf instaat voor de verzending van de orders, staat een dag vakantie gelijk aan een dag geen verzending. Dit euvel kan verholpen door samen te werken met een fulfilmentpartner. Wanneer u op vakantie gaat, blijft de webwinkel draaien en rollen de bestellingen binnen bij de fulfilmentpartner, die instaat voor de afhandeling van de orders. De consument zal dus niet weten weten dat u met vakantie bent want hij/zij ontvangt zonder enige vertraging zijn bestelling.
- Marketing en sales: fulfilment bespaart u een hoop tijd en energie. Door het logistieke proces uit te besteden aan een externe partner, krijgt u meer tijd om te focussen op marketing en sales. Het inpakken en verzenden van pakketjes is namelijk een tijdrovende bezigheid is. Op deze manier kan u een meer groei realiseren voor uw webwinkel.
Kortom, een fulfilmentpartner neemt enkele tijdrovende taken over waardoor de webwinkel kan investeren in de corebusiness en kan denken aan groei, zonder te moeten investeren in logistiek personeel, want het aannemen van personeel vormt voor vele webwinkels een bron van twijfel en onzekerheid.
Heeft u een webwinkel en bent u enthousiast geworden omtrent het fulfilmentverhaal? Neem dan contact op met Webship om de mogelijkheden te bekijken. Wij bekijken uw specifieke situatie en maken een offerte op maat. U kan ons bereiken via hallo@webship.be.