WebShip e-Fulfilment België

Live chat

Bezoek aan bpost sorteercentrum Brussel X

Op uitnodiging van Safeshops, een Belgisch kwaliteitslabel voor webwinkels, waren we vandaag (16 oktober 2018) op bezoek in het bpost sorteercentrum ‘Brussel X’. Met zo’n 80.000m² aan oppervlakte meteen het grootste sorteercentrum van BeNeLux en het op één na grootste van Europa. Tijdens de eindejaarsperiode van 2017 verwerkte bpost maar liefst 250.000 pakketten per dag, over de drie sorteercentra heen: Brussel X, Antwerp X en Gent X.

Voor de eindejaarsperiode van 2018 schatten ze een verdubbeling van de omvang en staan ze dus klaar om zo’n 500.000 pakjes per dag te verwerken. Dat zijn er meer dan 20.000 per uur, zo’n 350 per minuut, maar liefst 5,75 pakje per seconde! Enfin, genoeg dus, maar hoe kan bpost zo’n volumes hanteren? Dat zien we tijdens onze rondleiding doorheen Brussel X.

Brievenpost

Foto: dvo.be

We starten onze geleide toer bij het sorteermechanisme voor de briefpost. Enkele gigantische sorteermachines zorgen ervoor dat de brieven onmiddellijk gesorteerd worden per ronde. Zo hoeft de postbode geen manueel werk meer te doen maar kan hij/zij onmiddellijk op ronde vertrekken. We zien ook de Masspost afdeling waar ze de folders van onder andere Colruyt en Makro sorteren en klaarzetten voor verdeling. Interessant weetje: onder meer om de folder van Colruyt automatisch te kunnen sorteren, heeft bpost een miljoeneninvestering gedaan in een sorteermachine op maat. Dit omwille van het afwijkende formaat, en de Colruyt groep die voet bij stuk hield om niet af te wijken van dat grotere formaat. De zogenaamde ‘Mixed Sorting Machine (MSM)’ kan verschillende maten briefpost geheel automatisch sorteren tot op huisnummerniveau. Deze machine was in 2017 meteen een wereldprimeur in gebruik.

Pakketpost

Na een lange reeks aan brievensorteermachines, komen we eindelijk aan waarvoor we zijn gekomen: de parcel area. In dit gebouw staan twee identieke, reusachtige machines van elk zo’n 450meter lang en zo’n 5 meter hoog. Via verschillende ingangspunten komen vrijwel alle pakketten van bpost nationaal op deze transportbanden. De twee andere sorteercentra in Gent en Antwerpen zouden volgens onze gids momenteel op een heel laag pitje draaien. Tijdens de drukke eindejaarsperiode, zullen alle drie de sorteercentra wel opnieuw op volle toeren draaien. De twee machines die we op punt staan te zien, kunnen samen zo’n 300.000 pakjes per dag verwerken.

 

Na een korte wandeling staan we beneden aan de gigantische machine. Het valt op hoe weinig manuele input nodig is op de machine zelf. In Brussel X werken trouwens zo’n 1.500 mensen (zowel administratief als in het magazijn, brievenpost en pakketpost samen). We houden halt aan de verschillende input momenten waar de pakketten in het systeem worden gebracht.

De sorteermachine kent verschillende types invoer:

  • Manuele input
  • Bulk input per rolcontainer of pallet
  • Input via mobiele transportbanden rechtstreeks uit de vrachtwagen

 

Kort nadat een pakket in het proces wordt ingevoerd, zal het pakket een 360 graden scan krijgen zodat de barcode kan geregistreerd worden. Daarbij worden meteen ook de afmetingen en het gewicht van het pakket genomen voor verdere uitsortering later in het proces.

Al snel merken we hoe absoluut noodzakelijk het is om je pakjes heel goed in te pakken en te beschermen tegen schokken, stoten en valpartijen, ongeacht de invoermethode. Niet zozeer door het menselijke contact maar wel omwille van het volledige machinale proces. Een gemiddeld traject van een pakket in Brussel X omvat +- 1km op de transportband. Als je weet dat de machine zo’n 5 a 6 meter hoog is, dan kan je je wel inbeelden dat er af en toe een hoogteverschil dient overwonnen te worden. Een sticker ‘fragile’ zal daarbij weinig soelaas brengen. Volgens de sales manager van bpost nationaal, komt er in de loop van volgend jaar wel een speciale verzendmethode voor echt breekbare (fragile) goederen, wait and see.

De machine gaat uit van twee gewichtsklassen: alle pakjes tot en met 5kg worden uitgesorteerd en vallen onmiddellijk in de juiste container, pakketten tussen 5kg en 20kg krijgen een ander traject en vallen als het ware in de handen van de arbeiders (via een soort glijbaan systeem). Die arbeiders doen dan een laatste controle en zetten de pakken in de juiste container. Voor de pakken zwaarder dan 20kg is er een aparte, meer manuele sorteermethode voorzien.

Voor de pakken van meer dan 31kg werkt bpost samen met de Dina group. Die pakketten worden aan huis geleverd met een kleine vracht- of bestelwagen en vallen dus buiten het netwerk van bpost.

Na een rondleiding van zowat 45 minuten, die voorbij is gevlogen, komen we terug aan bij ons beginpunt. We hebben niet de volledige site kunnen bezoeken, ik schat ongeveer de helft maar het geeft ons toch een goed beeld van hoe het er aan toe gaat in zo’n sorteercentrum.

Wat hebben we geleerd?

1. Pakketten goed inpakken

We wisten dit al maar willen dit nogmaals benadrukken: verpak je pakket zo goed mogelijk, zeker bij breekbare goederen. Een val van 2 meter is geen uitzondering op de automatische sorteermachine, als de producten dan niet goed (genoeg) beschermd zitten, heb je een probleem. Een sticker met ‘breekbare goederen’ of ‘fragile’ brengt weinig op, zo fluisterde ons een bpost medewerker ons toe.

2. Nieuwigheden voor volgend jaar

Van de head of sales leerden we dat bpost volop aan het experimenteren is met een efficiënte manier om in 2019 groot volume goederen te kunnen verdelen, op dezelfde manier als vandaag een pakket wordt verstuurd. Verder komt er ook een ‘fragile’ verzendmethode voor echt breekbare goederen zoals bvb flessen, glazen, etc…

3. E-commerce blijft booming business

Gezien de grote investering die bpost maakt, en de overcapaciteit vandaag de dag, verwachten ze een exponentiële groei in de Belgische e-commerce. De volumes van hun pakjesdienst zullen het komende jaar verdubbelen.

4. Postbodes oefenen de Sinterklaasroute

Toen we onze auto parkeerden bovenop Brussel X (ja, ze hebben een heel handige dakparking) waren er op datzelfde dat ook rijlessen aan de gang voor de postbodes. Zouden ze oefenen voor de aankomende Sinterklaasroute? 😉

Om te eindigen, nogmaals dan aan Safeshops voor de alweer interessante uitstap, op naar de volgende!

Heb je vragen over fulfilment of hoe we jouw webwinkel kunnen ondersteunen? Contacteer ons gerust op hallo@webship.be!

Zoek je een cloud applicatie voor het beheer van je orders en voorraad, met integratie van verschillende verzendpartners? Neem dan een kijkje op https://webship.online

 

 

Kan je mogelijks ook interesseren