WebShip

Waarom zijn de productafmetingen zo belangrijk?

Heb je een groot assortiment maar ken je de exacte productafmetingen niet? Dan verlies je een deel van je inkomsten! De productafmetingen zijn belangrijk bij het optimaliseren van tal van processen. De invloed ervan wordt nog te vaak onderschat. In deze blog bespreken we enkele zaken waarbij de productafmetingen een belangrijke rol spelen.  

Productafmetingen

Productafmetingen helpen je klanten!

Als je producten verkoopt op een webshop, dan geven de productafbeeldingen meestal een relatief goede indicatie van de afmetingen van het product. Toch kunnen er steeds misverstanden ontstaan door productafbeeldingen (bijvoorbeeld door in te zoomen). Om misverstanden te voorkomen, raden wij aan om de productafmetingen te vermelden op de webshop. Op deze manier beschikken de consumenten altijd over de correcte afmetingen. Onduidelijkheden of misverstanden die ontstaan door de productafbeeldingen kunnen dan onmiddellijk weerlegt worden.

Door de productafmetingen te vermelden op de webshop, zal het aantal retourzendingen verminderen. Hoe? We geven een voorbeeld. Als je een kast koopt, dan ga je op voorhand meten hoe breed, hoog en diep de kast mag zijn. Vervolgens ga je online op zoek naar een geschikte kast. Je vindt een mooie kast maar de productafmetingen staan niet vermeld op de webshop. Toch waag je het erop. Enkele dagen later wordt de kast geleverd maar al snel blijkt dat de kast te breed is. Uiteraard zal je het pakket retour sturen. Een retour brengt nog steeds een heleboel kosten en opvolging met zich mee. Kortom, indien in dit voorbeeld de productafmetingen vermeld stonden, dat was er ook geen sprake van een retour!

Productafmetingen optimaliseren de verzendkosten

Iedereen die pakketten verstuurd heeft ongetwijfeld al eens een toeslag betaald voor afwijkende productafmetingen. Dergelijke toeslagen lopen snel op en zijn nefast voor de winstmarge. Het is dus belangrijk om de exacte productafmetingen door te geven aan de transportfirma. Wanneer je verschillende producten verstuurd naar eenzelfde klant, is het nog belangrijker om de productafmetingen te weten. Je wil namelijk de producten versturen in de meest geschikte doos. Wat is de meest geschikte doos? Dat is een doos met zo weinig mogelijk lucht want lucht betekent verloren ruimte.

Productafbeeldingen

Benut de magazijnlocaties optimaal

Ondertussen kennen we het belang van magazijnlocaties. Echter, magazijnlocaties en productafmetingen gaan hand in hand. De producten moeten namelijk op een bepaalde locatie worden opgeslagen. Je dient er voor te zorgen dat je de afmetingen van de producten kent alvorens je de producten kan opslaan op een magazijnlocatie. Een product dat 100cm breed is opslaan op een magazijnlocatie van 70cm zorgt ervoor dat je 2 magazijnlocaties in beslag neemt voor een product. Er gaat dus een ruimte van 40cm verloren. Dit is een verliespost! Er mag zo weinig mogelijk ruimte verloren gaan in het magazijn. Om de magazijnlocaties optimaal te benutten zijn productafmetingen dus onmisbaar.

Webship

blue

Productafmetingen zijn dus belangrijker dan dat we zouden denken. Toch wordt er nog te weinig aandacht besteed aan het opmeten van de producten. We ondervinden dat dat veel bedrijven en magazijnen niet de tijd vinden om de producten op te meten. Ben jij daar één van? Contacteer dan Webship via hallo@webship.be. Dankzij onze 3D scanner kunnen we in bulk heel snel en heel veel producten verwerken. Het meten van de producten kan zowel bij ons als op locatie, zo hoef je niet al de producten naar ons te transporteren.

Sluit Menu