WebShip

De ecologische voetafdruk van jouw webshop

Thema’s zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam ondernemen zijn niet meer weg te denken uit het hedendaagse ondernemerschap. Hierbij denken we aan zaken zoals het ontwikkelen van talenten en de manier waarop er met waarden en normen wordt omgegaan. Ook het milieu valt onder deze noemer. Denk jij wel eens na over de impact van jou activiteiten op het milieu of hoe groot jouw ecologische voetafdruk is? Steeds meer consumenten hechten bijzonder veel belang aan het feit of in jouw ondernemingsplan rekening gehouden wordt met mens en milieu. Wij geven bieden jou alvast enkele mogelijkheden aan over hoe jij jouw ecologische voetafdruk kan verminderen!

ecologische voetafdruk

Welke rol speelt een webshop in de ecologische voetafdruk van de consument?

Online winkelen zorgt voor negatieve gevolgen voor het milieu en de ecologische voetafdruk van de webshop en de consument. Een stelling die velen als waarheid beschouwen maar niets is minder waar! Uit onderzoek blijkt dat online winkelen net beter is voor jouw ecologische voetafdruk. Hoe kan dat? Eigenlijk is de denkwijze heel eenvoudig. Wanneer je verschillende aankopen moet doen in verschillende winkels, dan is de kans groot dat je de winkelbezoeken verspreid over meerdere dagen. Op dat moment rij je met de wagen steeds maar naar de winkel en terug.

Dan is online winkelen interessanter! Waarom? Omdat jij, net zoals vele anderen, jouw bestelling online plaatst. De bestellingen worden opgehaald door een koerierdienst. Hierbij worden meerdere pakketten op hetzelfde moment opgehaald in een centraal magazijn. We denken bijvoorbeeld aan het magazijn van een fulfilmentcenter zoals Webship waar dagelijks pakketten vertrekken van heel veel webshops. Vervolgens worden de pakketten gesorteerd per regio en zal een koerierdienst de pakketten uitleveren. De koerierdienst werkt hiervoor de meest logische route uit waardoor ze in één mooie lijn de pakketten kunnen uitleveren. Qua uitstoot zal dit veel voordeliger uitkomen dan het steeds heen en weer rijden naar verschillende winkels.

Zelfs wanneer iedereen dezelfde winkel zou bezoeken, zou het nog voordeliger zijn om gebruik te maken van online winkelen want de vele heen en weer ritten door verschillende consumenten naar dezelfde winkel is vervuilender dan een koerierdienst die de meest logische route afwerkt.

Hoe kan een onderneming zijn ecologische voetafdruk onder controle houden?

Ook ondernemingen kunnen hun steentje bijdragen. Er zijn verschillende mogelijkheden om de ecologische voetafdruk onder controle te houden of te verkleinen.

Duurzame materialen

We trappen een open deur in als we zeggen dat je gebruik moet maken van duurzame materialen. Om pakketten te versturen maak je gebruik van verzendmaterialen. Voor elke bestelling heb je één of meerdere verzenddozen en een bepaalde hoeveelheid beschermingsmateriaal nodig. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden op de markt. Wil je rekening houden met de ecologische voetafdruk van jouw webshop? Kies dan voor duurzame en recycleerbare materialen. Uiteraard is het bijzonder belangrijk dat je plastic gaat vermijden. Er bestaan genoeg alternatieven! We denken bijvoorbeeld aan papiervulling en ecologisch afbreekbare vulchips.

Daarnaast maak je in een magazijn gebruik van hulpmiddelen zoals machines en materialen. Ook daarin is het assortiment groot. Als ondernemer kan je daarin het verschil proberen maken door op zoek te gaan naar hulpmiddelen die milieuvriendelijk zijn.

Afvalverwerking

Als je in al jouw bedrijfsprocessen rekening wil houden met het milieu, dan moet je ook een manier bedenken om de afvalverwerking zo efficiënt mogelijk te organiseren. Het is niet meer van deze tijd om alles in één grote container te gooien. Je dient voldoende aandacht te besteden aan het sorteren van verschillende soorten afval. Enkel en alleen door het sorteren van afval, zal je ecologische voetafdruk al afnemen.

Bij Webship proberen we zoveel mogelijk afval te sorteren en indien mogelijk te recycleren. Hierbij voorzien wij onder andere een container waarin we enkel papier en karton verwerken. Deze container gaat vervolgens naar een onderneming gespecialiseerd in het recycleren van papier en karton.

Project OOOT: One Order, One Tree

Milieuvriendelijk ondernemen is makkelijker gezegd dan gedaan. Ook wij kunnen er niet van onderuit dat we bepaalde handelingen uitvoeren die niet goed zijn voor het milieu. We proberen deze handelingen in kaart te brengen en milieuvriendelijke alternatieven te zoeken. Toch bestaan er mogelijkheden om jouw ecologisch voetafdruk onder controle te houden door bepaalde initiatieven te ondersteunen. Bij Webship ondersteunen wij het project One Order, One Tree waarbij een boom geplant wordt bij ieder verkooporder van een deelnemende fulfilmentklant. Op deze manier dragen wij ons steentje bij aan een betere wereld! Wil je meer weten over dit project? Surf dan naar de miniwebsite van Project OOOT.

Wil je jouw ecologische voetafdruk verminderen? Kies dan voor fulfilment!

Logo Webship

Ondernemen met oog voor mens en milieu is niet eenvoudig. Het vergt investeringen om jouw ecologische voetafdruk onder controle te houden. Als kleine webshop is het uiteraard niet eenvoudig om hieraan te voldoen. Toch bestaat er een heel eenvoudige oplossing, namelijk fulfilment. Een fulfilmentpartner zoals Webship neemt het volledige logistieke deel van de webshop over. Hierdoor krijg je meer tijd om de webshop verder uit te bouwen. Verder kan je profiteren van de kennis waarover een fulfilmentpartner beschikt inzake voorraadbeheer, orderverwerking en logistiek. Bij Webship zijn we actief bezig met duurzaam ondernemen. Klinkt dit als muziek in de orden? Neem dan contact op met Webship via hallo@webship.be of bereken jouw all-in fulfilmentprijs via onze kostprijscalculator.