WebShip

Covid-19 updates

Op deze pagina kan je steeds de laatste nieuwe informatie terugvinden inzake geldende Covid-19 maatregelen en/of beperkingen.

Bedrijf Werking Opmerkingen Update
Webship Ja Geen fysieke meetings, afhalen aan balie vermijden, 48u quarantaine inkomende goederen10/06/2020
Bpost Ja 97% van de afhaalpunten zijn openen, geen handtekening nodig, algemeen vertragingen mogelijk, tijdelijk €0,25/pakket Corona heffing10/06/2020
DPD Ja Neerzettoestemming promoten, Pickup parcelshop terug beschikbaar10/06/2020
GLS Ja Geen zendingen van meer dan 31kg, alle diensten operationeel in Europese landen maar vertragingen en restricties mogelijk, Leveringsvolmacht promoten, geen handtekening nodig   10/06/2020
PostNL Ja Geen handtekening nodig, vertragingen mogelijk10/06/2020
De Rudder Ja   /10/06/2020

Bpost – 10/06/2020

Tijdens deze coronacrisis doen we er alles aan om onze logistieke diensten verder te zetten en zo bij te dragen aan het functioneren van de maatschappij. We streven er ook naar om de beste werkomstandigheden te creëren om de gezondheid en veiligheid van al onze medewerkers te beschermen.

Op deze pagina vindt u de laatste informatie over de impact van Covid-19 op onze dienstverlening. We houden u hier op de hoogte over eventuele verdere aanpassingen.

Samengevat: zo ziet onze dienstverlening er op dit moment uit

België

  • We doen er alles aan om post (kranten, tijdschriften, pensioenen, aangetekende zendingen, brieven, enz.) en pakjes zo normaal mogelijk te bezorgen. Maar hou rekening met een mogelijke vertraging op de levering van je pakje.
  • Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30. De meeste Postkantoren zijn nu open op dinsdag en donderdag tot 18uur, en op zaterdag tot 13uur. Voor meer informatie over de postkantooruren in jouw regio, zie: https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt.
  • Onze Klantendienst is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8u tem en met 17u, en gesloten op zaterdag.
  • Momenteel zijn slechts 41 van onze 1.300 afhaalpunten gesloten. De afhaalpunten zijn geopend in overeenstemming met de openingstijden van de winkels waarin ze zich bevinden. Als een Postpunt of PakjesPunt (vroeger kariboo! spot genoemed) toch gesloten zou zijn, of geen pakjes meer kan behandelen, dan leveren we het pakje in een afhaalpunt dat wel open is. Om te zien welke PostPunten en PakjesPunten open zijn, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt
  • Alle pakjesautomaten blijven operationeel. Slechts 6 pakjesautomaten zijn niet beschikbaar door tijdelijke sluiting van de vestiging

Europa en Internationaal

Verschillende landen maatregelen genomen hebben die een impact hebben op het logistieke proces. In veel landen wordt met vertraging bezorgd, maar zijn alle diensten beschikbaar. Enerzijds is het aantal vluchten en de capaciteit ervan nog zeer beperkt, anderzijds zijn we voor de leveringen afhankelijk van de situatie ter plaatse. Voor leveringen in deze landen kunnen we momenteel dus geen leveringstermijn garanderen. Uiteraard doen we er wel alles aan om uw pakjes zo snel mogelijk te leveren.

Landen waarvoor pakjes en post worden geleverd:
Europa: alle landen inclusief Rusland, behalve Moldavië, Albanië, Bosnië, Wit-Rusland, Georgië, Faeröer, Macedonië, Montenegro en Turkije.
Amerika: Brazilië, Canada, USA.
Azië: China, Hongkong, Taiwan, Japan, Singapore en Zuid-Korea.

Het is nog niet mogelijk om post en pakjes te verzenden naar andere landen. bpost houdt de evoluties nauwlettend in het oog en informeert u zodra er wijzigingen zijn.

Expresszendingen voor pakjes vormen een uitzondering: die kunnen nog steeds naar alle landen buiten Europa verzonden worden, omdat we voor deze zendingen met specifieke partners samenwerken. 

DPD – 10/06/2020

Hoewel de cijfers hoop geven, blijft de impact van het coronavirus voelbaar in België en Europa in het algemeen. Zelfs in deze uitdagende tijden stellen wij alles in het werk om je betrouwbare verzendpartner te zijn. Al onze medewerkers zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheden in deze moeilijke situatie. Ze leveren alle inspanningen die nodig zijn om elk pakket op een betrouwbare manier te leveren en tegelijk de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te houden. De gezondheid van onze medewerkers en onze klanten (verzenders en ontvangers) is en blijft onze grootste prioriteit.

Het is nog steeds enorm druk. Onze mensen doen er alles aan om je pakketten zo snel mogelijk en met aandacht voor de veiligheidsmaatregelen te verwerken. Enige vertraging is echter niet te vermijden. Bedankt voor je begrip en geduld!

Veranderingen in Belux

Het is nog steeds enorm druk. Onze mensen doen er alles aan om je pakketten zo snel mogelijk en met aandacht voor de veiligheidsmaatregelen te verwerken. Enige vertraging is echter niet te vermijden. Bedankt voor je begrip en geduld!

Neerzettoestemming voor thuisleveringen: sinds enkele weken promoten wij bij onze geadresseerden de machtiging tot levering op een veilige plaats zonder handtekening (neerzettoestemming of ‘safe place’). Dit geldt enkel voor leveringen aan thuisadressen.

Aangepast afleverproces voor alle andere leveringen: de ontvanger hoeft niet meer op de scanner te tekenen, de levering gebeurt zonder de scanner aan te raken. De chauffeur legt het pakket neer op een veilige afstand van de ontvanger. Hij vraagt de naam van de ontvanger en noteert die samen met de code “C-19” of “COVID-19”. In Pickup parcelshops zal de verantwoordelijke dezelfde procedure volgen om fysiek contact met de chauffeur en de ontvanger te vermijden.

Pakketten ophalen/binnen brengen: om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, worden tijdelijk enkel nog werknemers toegelaten in onze depots en kantoren. Het heeft dus momenteel geen zin om naar onze vestigingen te komen om een pakket op te halen en/of binnen te brengen.

Gesloten afleveradressen (2B): als het voor de chauffeur bij aankomst niet duidelijk is of een bedrijf geopend is, belt hij wellicht niet aan. Samen kunnen we hier echter verandering in brengen. Vraag je professionele klanten om deze template in te vullen en op te hangen. Aan de hand van enkele eenvoudige instructies maak je duidelijk waar de chauffeur terecht kan. Zo kunnen alle pakketten in alle veiligheid worden afgeleverd.

Pickup netwerk: de meeste shops zijn intussen weer open. Onze aangepaste afleverprocedure om fysiek contact tussen de shop owner en de ontvanger of de chauffeur te vermijden geldt er weliswaar nog steeds. Je pakket rechtstreeks laten leveren in een shop (2shop delivery) kan opnieuw. Ook je pakket omleiden naar een shop is terug mogelijk!

Veranderingen voor je internationale zendingen

De lokale overheid heeft in de meeste landen strenge maatregelen opgelegd. Dit heeft gevolgen voor zendingen naar en vanuit deze landen. Sommige regio’s zijn volledig afgesloten waardoor ophalingen en levering niet meer mogelijk zijn. Je houdt ook best rekening met vertraging (bijvoorbeeld door grenscontroles).

Alle andere DPD Business Units (buiten de grenzen van Belux) ontvingen dezelfde instructies van DPDgroup en zullen de pakketten leveren volgens hetzelfde principe: zonder de scanner aan te raken.

Minstens 88% van het Pickup netwerk in Europa is terug beschikbaar. 

Veranderingen voor ontvangers

De chauffeur tekent voor ontvangst: Om besmetting via de scanner van de chauffeur te vermijden, tekent hij voorlopig zelf voor ontvangst. Hij zal je naam vragen en deze in combinatie met de specifieke code C-19 op de scanner vastleggen. De chauffeur blijft ook op een veilige afstand (1,5m). Deze aflevermethode geldt voor alle 2B leveringen. Ontvang je een pakket bij je thuis? Dan raden we je aan om neerzettoestemming (safe place) te geven.

Een thuislevering? Geef neerzettoestemming via myDPD: Sinds enkele weken promoten we de functionaliteit neerzettoestemming of ‘safe place’. Dat wil zeggen dat jij de toestemming geeft aan onze chauffeur om je pakket op een veilige plaats neer te zetten, zonder jouw handtekening. Deze functionaliteit is mogelijk bij leveringen aan thuisadressen.

Geef onze chauffeur duidelijke instructies:

Als het voor de chauffeur bij aankomst niet duidelijk is of een bedrijf geopend is, belt hij wellicht niet aan. Samen kunnen we hier echter verandering in brengen. Vul deze template in en hang hem op. Aan de hand van enkele eenvoudige instructies maak je duidelijk waar de chauffeur terecht kan. Dit geldt enkel voor professionele ontvangers. Ontvang je een pakket op een thuisadres, dan raden we je aan om neerzettoestemming (safe place) te geven.

PostNL – 10/06/2020

De gezondheid en veiligheid van onze medewerkers, klanten en partners staan voorop en daarom houden we bij PostNL de ontwikkelingen rond het coronavirus nauwgezet in de gaten. We treffen uiteraard maatregelen waar dat nuttig en nodig is. We volgen daarbij de algemene richtlijnen en aanwijzingen van het FOD Volksgezondheid en andere autoriteiten.

Bezorging

Het bezorgen van post, pakketten en andere zendingen voor onze klanten draagt bij aan het in stand houden van het maatschappelijke verkeer. Daarom blijven we op verantwoorde wijze bezorgen. Volgens het FOD Volksgezondheid is het risico van besmetting via post en pakketten heel klein, maar niet helemaal uitgesloten. Er is geen bewijs dat mensen door post en pakketten besmet zijn geraakt.

Voorkomen verspreiding virus

We volgen de FOD Volksgezondheid-richtlijnen en nemen hygiënemaatregelen om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. We zorgen er voor dat onze medewerkers weten wat ze moeten doen om gezond te blijven en zo hygiënisch mogelijk te werken. Onze bezorgers houden 1,5 meter afstand en vermijden fysiek contact.

PostNL-punt

De winkels zijn weer open sinds 11 mei. Dit heeft als gevolg dat het overgrote deel van de PostNL-punten ook weer open zijn. Je kan je bestelling direct naar een PostNL-punt laten sturen. Pakketten die we na een tweede poging niet bij de consument thuis kunnen bezorgen, gaan ook naar een PostNL-punt.

De meest actuele status van de pakketten is te vinden via track & trace of op deze website.

GLS – 10/06/2020

Preventieve maatregelen

Omdat de gezondheid van onze medewerkers, transportpartners en klanten onze topprioriteit is, hebben we verscheidene maatregelen genomen om de verspreiding van Covid-19 zoveel mogelijk te beperken en de gezondheid van iedereen te waarborgen.

  • Medewerkers, transportpartners en hun chauffeurs worden uitvoerig geïnformeerd over de noodzakelijke hygiënemaatregelen en worden uitdrukkelijk verzocht deze in acht te nemen en na te leven. Alle locaties zijn voorzien van geschikte desinfecterende en wegwerpdoeken. Alle chauffeurs beschikken over desinfecterende middelen om hun handen op regelmatige basis te ontsmetten.
  • Met de DepositService, biedt GLS de mogelijkheid om uw zendingen te leveren op een door de bestemmeling aangegeven locatie dankzij een leveringsvolmacht. Een handtekening is dus niet meer nodig en er is dan ook geen contact. Download hier de volmacht.
  • Via de FlexDeliveryService kan u ook kiezen voor een levering zonder handtekening.
  • De chauffeurs gebruiken ook papieren leveringsdocumenten in plaats van handscanners. Op deze manier kan de bestemmeling met zijn eigen pen ondertekenen en zo contact vermijden. In geval dat de bestemmeling deze procedure niet aanvaardt, wordt er naar zijn naam gevraagd. Vervolgens voert de chauffeur de naam in op de handscanner.

Alle dochterondernemingen van GLS implementeren de aangegeven preventieve maatregelen, in overeenstemming met de respectievelijke lokale vereisten.

Huidige situatie

Gelieve na te gaan dat de bestemmelingen naar wie u goederen stuurt, toegankelijk zijn via de gebruikelijke ingang. Dit is belangrijk om niet overspoeld te worden met goederen die niet kunnen worden geleverd. We willen u eraan herinneren dat we geen andere keuze hebben dan de goederen na de eerste mislukte leveringspoging op kosten van de afzender terug te sturen.

Onze depots, HUB’s en agentschappen zijn operationeel over het hele Europese netwerk, maar er kunnen vertragingen optreden als gevolg van de Covid-maatregelen (sociale afstand tijdens het behandelen van verzendingen) en hogere volumes.

Download dit document voor een volledig overzicht van de situatie in Europa.

Verscheidene GLS ParcelShops en ParcelLockers zijn eveneens open. U vindt ze terug met de zoekfunctie voor ParcelShops en depots.

Handtekeningen bij levering kunnen in heel Europa niet worden gegarandeerd. Landspecifieke regelingen zijn van kracht. De volgende gegevens moeten echter worden ingevoerd: Volledige naam, datum en tijd.

Pakketten boven de 31.5 kg worden voortaan niet meer aanvaard in het Parcel-netwerk voor leveringen naar alle Europese landen. Deze maatregel is van kracht omdat het laden en het lossen van deze pakketten de hulp van de afzender / bestemmeling meestal vereist. Zo willen wij de ‘sociale afstand’ garanderen die ons allen opgelegd werd. Hou er rekening mee dat deze pakketten nog wel verzonden kunnen worden via ons Freight-netwerk.

Voor speciale leveringen, gelieve contact op te nemen met onze dienst FreightSolution om de mogelijkheden na te gaan.

De Rudder – 10/06/2020

/

Sluit Menu