WebShip

Covid-19 updates

Op deze pagina kan je steeds de laatste nieuwe informatie terugvinden inzake geldende Covid-19 maatregelen en/of beperkingen.

Bedrijf Werking Opmerkingen Update
Webship Ja Geen fysieke meetings, afhalen aan balie vermijden26/03/2020
Bpost Ja Enkel EU zendingen, geen handtekening nodig 25/03/2020  
DPD Ja Neerzettoestemming promoten, pakket voor thuislevering gaat na tweede aanbieding niet naar Pickup parcelshop (7 dagen op depot, derde levering aanbieding, geen aanvraag na 7 dagen = retour), 58% pickup parcelshops zijn open 24/03/2020 
GLS Ja Geen zendingen van meer dan 30kg, vertragingen en restricties voor bepaalde Europese landen, Leveringsvolmacht promoten, geen handtekening nodig   23/03/2020  
PostNL Ja Geen handtekening nodig, versturing naar PostNL-punt niet mogelijk, er wordt een oplossing gezocht voor pakketten die zich in een gesloten PostNL-punt bevinden 25/03/2020  
De Rudder Ja   26/03/2020

bpost – 25/03/2020

Samengevat: zo ziet onze dienstverlening er op dit moment uit

De federale overheid en de overheden van de deelstaten hebben strenge maatregelen genomen om te voorkomen dat het virus zich verder verspreidt. bpost heeft een aantal stappen ondernomen om de best mogelijke dienstverlening te kunnen blijven bieden en tegelijk zijn werknemers en burgers te beschermen.

België

  • We doen er alles aan om post (kranten, tijdschriften, pensioenen, aangetekende zendingen, brieven, enz.) en pakjes zo normaal mogelijk te bezorgen. Maar hou rekening met een mogelijke vertraging op de levering van je pakje.
  • Van maandag tot en met vrijdag zijn alle Postkantoren tot 17uur open maar sluiten ze tijdens de middag tussen 12u30 en 13u30
  • Momenteel zijn ongeveer 1200 van onze 1300 afhaalpunten open, in overeenstemming met de openingstijden van de winkels waarin ze zich bevinden. Als een postpunt of kariboo!-spot toch gesloten zou zijn, of geen pakjes meer kan behandelen, dan leveren we het pakje in een afhaalpunt dat wel open is. Om te zien welke postpunten en kariboo!-spots open zijn, surf naar https://www.bpost.be/site/nl/zoek-bpost-uw-buurt
  • Alle pakjesautomaten blijven operationeel. Slechts 6 pakjesautomaten zijn niet beschikbaar door tijdelijke sluiting van de vestiging

Europa

Hou er rekening mee dat verschillende landen maatregelen genomen hebben die een impact hebben op het logistieke proces. In veel landen wordt met vertraging bezorgd, maar zijn alle diensten beschikbaar. Lees meer details in de veelgestelde vragenlijst hieronder.

Voor wat betreft Frankrijk: de meeste postkantoren en afhaalpunten in Frankrijk zijn gesloten. Daarom kunt u alleen nog pakjes afgeven voor thuislevering in Frankrijk. Als de ontvanger niet thuis blijkt te zijn, zal het pakket alsnog naar een postkantoor gebracht worden dat toch open is. Pakjes die al onderweg waren naar een punt dat ondertussen gesloten werd, zullen op een veilige manier gestockeerd worden en zullen verdeeld worden als de activiteiten terug opgestart worden.

Door de tijdelijke sluiting van het Franse netwerk gedurende 5 dagen (25, 28, 30 en 31 maart en op 4 april) zal er bovendien vertraging zijn voor de bezorging van post en pakjes binnen Frankrijk rond die dagen. De verdeling van uw pakjes en post is nog steeds verzekerd maar met vertraging. Wij raden u aan uw pakjes niet af te geven voor verzending de dag voor een van deze 5 sluitingsdagen.

Internationaal

Door het afnemende aantal vluchten en de verminderde capaciteit van de vluchten, is bpost – net als andere postoperatoren – tijdelijk niet in staat om post en pakjes naar bestemmingen buiten Europa te sturen. Op dit moment zijn we gedwongen om een situatie van overmacht in te roepen. We stoppen met onmiddellijke ingang met het aanvaarden van brieven, pakjes en EMS-zendingen bestemd voor landen buiten Europa. Dit blijft zo tot er opnieuw voldoende transportcapaciteit is.

Concreet betekent dit dat u pakjes en brieven voor de volgende bestemmingen kunt afgeven:
Oostenrijk, Belgïe, Bulgarije, Cyprus, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Noorwegen en Rusland.

Voor al de andere landen is de situatie nog onduidelijk. Hiervoor zoeken we een oplossing.

Alleen expresszendingen voor pakjes vormen een uitzondering: die kunnen nog steeds buiten Europa verzonden worden, omdat we voor deze zendingen met specifieke partners samenwerken. Lokale beperkingen kunnen wel leiden tot langere levertijden. Doordat onze partners een andere manier van verzenden gebruiken (zoals afzonderlijke vliegtuigen bijvoorbeeld) hebben dit soort zendingen een iets hogere prijs.

DPD – 24/03/2020

De verspreiding van het coronavirus heeft meer en meer impact op het openbare leven in België en in Europa in het algemeen. Zelfs in deze uitdagende tijden stellen wij alles in het werk om je betrouwbare verzendpartner te zijn. Al onze medewerkers zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheden in deze moeilijke situatie. Ze leveren alle inspanningen die nodig zijn om elk pakket op een betrouwbare manier te leveren en tegelijk de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te houden. De gezondheid van onze medewerkers en onze klanten (verzenders en ontvangers) is en blijft onze grootste prioriteit.

Op deze pagina geven we je antwoorden op de belangrijkste vragen over het versturen van pakketten in coronatijden. Met de tabel hieronder houden we je daarnaast op de hoogte over de laatste ontwikkelingen. We doen ons uiterste best om je via deze weg te informeren en passen de informatie op deze pagina dan ook regelmatig aan. Er kunnen echter geen rechten ontleend worden aan de inhoud van deze pagina.

Updates per land: overzicht voor onze klanten (24.03.2020) 

Country Impact on our service Impact on Pickup network
AustriaNo traffic from and to Hungary possible. Linehauls to and from Romania and Bulgaria also affected. No delivery or collection for 6553, 6555, 6561, 6562 , 6563, 6580, 9844, 6764, 6763, 6762, 6767, 6888coming soon
BelgiumChanged way of working to prevent physical contact: two delivery attempts to home addresses. In case of an unsuccessful delivery, the parcel will be held in our depots for 7 calendar days. End consignee can ask for a third delivery attempt. If he doesn’t ask or the period of 7 calendar days has passed, the parcels will be returned to sender.Parcel will return to the sender if Pickup parcelshop is closed. 58% of our Pickup parcelshops are still open.  No redirection to a Pickup parcelshop possible. In case of unsuccessful first delivery attempt to a home address > changed procedure (see info on the left).
BulgariaCollection request service has been suspended in Bulgaria until further notice.coming soon
CroatiaAll small borders between Croatia and Slovenia are closed, only the big ones are opened. Traffic jams are to be expected and might affect leadtimescoming soon
Czech RepublicNo deliveries for 78321, 78324, 78391, 78401If we have the info that the pickup point is closed, the parcel is held in the warehouse . We automatically send a text message to the customers if they want to change the pickup point or prefer a home delivery (only without cod, no credit card no cash). Consignee signature and carrier signature is no longer required. Drop-off/return: normal process Mandatory closure of shops and restaurants till 24/3; Only foods shops, tabac shops, pets food; flowers and farmacy remain open. Some places should be closed til april.
EstoniaDelivery: parcel will be delivered in the nearest locker if the chosen pickup point is closed. If there are no lockers close then home delivery will be arranged. Consignee signature is no longer required.  Drop-off/return: normal process
FranceThe La Poste Colissimo network (B2C parcels) will be closed on the 25th and 28th of March meaning that no injections nor deliveries will be possible on this day. In addition next week, injections will only be possible on the 31st of March, 1st of April and 2nd of April. Deliveries will be made only on the 1st of April, 2nd of April and 3rd of April. Injections will not be possible on the 30th of March, 3rd of April and 4th of April. These mesures have been put in place in order to limit the spread of COVID19 et to protect the population and our employees. Due to a significant decrease in activities because of the measures in France, DPD France has decided to open their network only on Monday, Tuesday and Thursday. There will be no pickups, deliveries and no international departures or arrivals on Wednesdays and Fridays. The network Chronopost (consumer deliveries) remain unchanged. Please expect delays for deliveries as a lot of companies are closed.Delivery: parcel will be delivered in the nearest pickup point if the chosen one is closed. It will be returned only if no pickup point is available at all in the depot area.  Drop-off/Return: normal process
GermanyHome delivery only, parcels returned to the sender after 7 days in the depot Delays due to border blocking from Germany to France, Austria, Denmark, Luxembourg and Switzerland. Except large delays from Germany to Poland and from Austria/France to Germany. Delivery restrictions for B2B deliveries: a lot of shops are closed so 2B deliveries so we recommend to send your parcels to a home address as much as possible. Delays are expected to Luxembourg and Poland due to border blocks2shop delivery (direct delivery to a Pickup parcelshop) and Shop Return (return via the Pickup network) is currently not possible.
HungaryThere are major delays at all our export and import linehauls, because of the traffic jams at the borders. The closed shops are unavailable.  If the shop closes during the transportation the parcel will return marked vis-major.  Signature is not required. No physical contact. Drop-off/return: normal process
ItalyIf possible, address parcels directly to the recipient.Following BRT depots are closed: BRESCIA (093)BERGAMO GRASSOBBIO (110)BRESCIA CENTRO (173)ROVATO (141)BERGAMO OSIO (094) Atena Lucana (154)Complete overview of postal codes we cannot deliver to: below this tablecoming soon
LithuaniaDelays due to waiting cues at the border of Lithuania and Poland.
LuxembourgDelays due to Germany44% of our Pickup parcelshops are still open.
PolandIn connection with the introduced border controls, we have traffic jams of several kilometers at border crossings. This may result in 1-2 day delayed in transit time of parcels.Carrier will deliver parcels in the nearest pickup point if the chosen one is closed. If there’s no available pickup point in the area, parcels will be returned to the depot, where they will be awaiting for pick-up by consignee for 7 days. Consignees signature is no longer required in the shop. Drop-off/return: normal process, only sender’s signature is no longer required.
PortugalIf shop is closed, parcels are returned to shipperShop signs for consignee.
SlowakiaDelivery process based on zero contact between the driver and the consignee2shop delivery (direct delivery to a Pickup parcelshop) and Shop Return (return via the Pickup network) is currently not possible.
SpainHome delivery only, parcels will be returned if the consignee isn’t reachable.Lockers are closed.Most Pickup points are closed. 2shop delivery (direct delivery to a Pickup parcelshop) and Shop Return (return via the Pickup network) is currently not possible. 
SwitzerlandDue to a state of emergency decree, there is a curfew for the population of Ticino. delays in delivery are possible.2shop delivery (direct delivery to a Pickup parcelshop) and Shop Return (return via the Pickup network) is currently not possible.
The NetherlandsStarting from 23/03 until further notice there will be no Saturday deliveries in the Netherlands. Delivery to a pickup point is up and running, but facing temporary closures. In these cases parcels will be misrouted/delivered to another pickup point nearby.  Although, we are not encouraging customers to send to a pickup point. Because of the possibility the NL will follow in a total lockdown and all shops will be closed.  Consignees signature is no longer required. Shop owner enters last 3 numbers of the consignees’ ID card to validate. Drop-off/return: normal processe
UKWe’ve improved our contact free delivery process to include photo capture proof of delivery. Customers will not be asked to sign our handheld units and our drivers will take a photo of the parcel at the point of delivery.As of 24.03, all UK Pickup Shops are closed. If shop is closed when driver arrives to deliver – if we can access a home address – it will be relabeled and deliver to home. If we can’t access a home address ( direct ship 2 shop ) an RFI ( request for further info from sender ) is required. Contactless signing: shop signs for customer when collecting parcel. 

GLS – 23/03/2020

Preventieve maatregelen

  • Bepaalde administratieve taken gedeeltelijk uitgevoerd vanaf de woonplaats van onze medewerkers, die hierdoor enkel bereikbaar zijn via e-mail.
  • Medewerkers, transportpartners en hun chauffeurs worden uitvoerig geïnformeerd over de noodzakelijke hygiënemaatregelen en worden uitdrukkelijk verzocht deze in acht te nemen en na te leven. Alle locaties zijn voorzien van geschikte desinfecterende en wegwerpdoeken. Alle chauffeurs beschikken over desinfecterende middelen om hun handen op regelmatige basis te ontsmetten.
  • Gebruik van papieren leveringsdocumenten in plaats van handscanners, op deze manier kan de bestemmeling met zijn eigen pen ondertekenen en zo contact vermijden. In geval dat de bestemmeling deze procedure niet aanvaardt, wordt er naar zijn naam gevraagd. Vervolgens incodeert de chauffeur de naam op de handscanner.
  • GLS biedt ook aan om uw zendingen te leveren op een door de bestemmeling aangegeven locatie dankzij een leveringsvolmacht. Een handtekening is dus niet meer nodig en er is dan ook geen contact. Download hier de volmacht.
  • Via de leveringsopties van onze FlexDeliveryService kan u kiezen voor een levering zonder handtekening om de ‘sociale afstand’-maatregelen maximaal te ondersteunen.
    – U bent niet thuis, maar onze chauffeur kan uw zending op een veilige plaats, op het leveringsadres, leveren? Geef ons de gewenste leverplaats door.
    – Ook als u thuis bent, kan u deze optie kiezen. Vermeld in het veld voor de gekozen leveringsplaats, ‘bellen aan de deur’.

Huidige situatie

Gelieve na te gaan dat de ontvangers naar wie u goederen stuurt, toegankelijk zijn via de gebruikelijke ingang. Dit is een belangrijke oproep om niet overspoeld te worden met goederen die niet kunnen worden geleverd. We willen u eraan herinneren dat we geen andere keuze hebben dan de goederen op kosten van de afzender te retourneren.

De meeste van onze depots, HUB’s en agentschappen zijn operationeel over het hele Europese netwerk, met uitzondering van een paar postcodes in een paar specifieke landen. Bovendien zijn sommige specifieke regio’s in veel landen ontoegankelijk.

De grenzen staan open voor het vervoer van goederen (op enkele uitzonderingen na, zonder grote gevolgen), maar houd er rekening mee dat grenscontroles kunnen leiden tot vertragingen voor onze grensoverschrijdende linehauls.

De volgende externe website biedt een up-to-date status van de grensovergangstijden van Europese vrachtwagens: covid-19.sixfold.com

Leveringen naar alle Europese landen worden automatisch teruggestuurd naar en op kosten van de afzender na een mislukte leveringspoging. Vertragingen kunnen verwacht worden op alle Europese en intercontinentale bestemmingen. Handtekeningen bij levering kunnen niet worden gegarandeerd op deze bestemmingen.

Pakketten boven de 30 kg worden voortaan niet meer aanvaard in het Parcel-netwerk voor leveringen naar alle Europese landen. Deze maatregel gaat vandaag effectief van start, doordat voor het laden en het lossen van deze pakketten de hulp van de afzender / bestemmeling meestal vereist is. Zo willen wij de ‘sociale afstand’ garanderen die ons allen opgelegd werd. Hou er rekening mee dat deze pakketten nog wel verzonden kunnen worden via ons Freight-netwerk.

België

Al onze depots zijn operationeel.

Verschillende ParcelShops zijn ook open. U vindt ze op onze zoekmachine voor ParcelShop en depots.

Pakketten die zich in een ParcelShop bevinden, kunnen afgehaald worden tijdens de specifieke openingsuren. Als een ParcelShop gesloten is ten gevolge van overheidsmaatregelen, rekenen wij op uw begrip, aangezien het pakje op dat ogenblik niet afgehaald kan worden en het in de ParcelShop zal blijven tot de heropening van deze.

Veel winkels en bedrijven zijn gesloten (uit eigen keuze of door overheidsbesluit). Alle zendingen zullen na de eerste mislukte leverpoging op kosten van de afzender teruggestuurd.

Om deze situaties zoveel mogelijk te voorkomen, vragen wij u contact op te nemen met elk van uw klanten naar wie u goederen verzendt. Deze moeten officieel open zijn en leveringen accepteren. De bestemmeling moet toegankelijk zijn via de gebruikelijke ingang (het is voor de chauffeur onmogelijk om te zoeken naar minder toegankelijke ingangen). Dit is een belangrijke oproep, omdat het erg ingewikkeld wordt om niet-geleverde zendingen te beheren.

Voor speciale leveringen, gelieve contact op te nemen met onze dienst FreightSolution om de mogelijkheden na te gaan (freight.solution@gls-belgium.com)

Net als in België, gelieve naar het buitenland toe enkel goederen te versturen die daadwerkelijk geleverd kunnen worden. De retourkosten zijn nog hoger door de afstanden. Leveringen naar alle Europese landen worden automatisch teruggestuurd naar en op kosten van de afzender na een mislukte leveringspoging.

Internationale zendingen

Groothertogdom Luxemburg:

net als in België zijn niet-essentiële winkels gesloten. Aan de andere kant is, in tegenstelling tot België, de banksector gesloten evenals vele andere bedrijven. De beweging lijkt zich volgende week nog sterker te verspreiden.

Frankrijk:

veel bedrijven en bestemmelingen zijn gesloten. Er zijn vertragingen bij de verwerking van goederen door een gebrek aan personeel in sommige agentschappen. Als gevolg van de aanzienlijke volumedaling is GLS Frankrijk nu slechts vier dagen per week actief. Op vrijdag is GLS France tot nader order gesloten. Houd er rekening mee dat dit leidt tot extra levertijden. De ParcelShops van het Mondial Relais-netwerk zijn tot nader order gesloten.

Italië:

winkels, winkelcentra, restaurants, bars, enz. moeten tot nader order gesloten blijven. De volgende postcodes worden niet bediend vanwege de opgelegde quarantaine.

Spanje:

alle kleine bedrijven die niet gerelateerd zijn aan basisproducten zijn gesloten. Dit betekent dat alleen apotheken, supermarkten, opticiens, dierenwinkels, etc. open zijn. Alle scholen en universiteiten zijn ook gesloten en er is geen mogelijkheid om daar te leveren. De volgende gebieden worden niet bediend vanwege de opgelegde quarantaine.

Oostenrijk:

de volgende postcodes worden niet bediend vanwege de opgelegde quarantaine.

Verenigd Koninkrijk:

vertragingen zijn mogelijk vanwege de nodige tijd om het transportmaterieel van de EuroTunnel te ontsmetten.

PostNL

De gezondheid en veiligheid van onze medewerkers, klanten en partners staan voorop en daarom houden we bij PostNL de ontwikkelingen rond het coronavirus nauwgezet in de gaten. We treffen uiteraard maatregelen waar dat nuttig en nodig is. We volgen daarbij de algemene richtlijnen en aanwijzingen van het FOD Volksgezondheid en andere autoriteiten.

Bezorging

Het bezorgen van post, pakketten en andere zendingen voor onze klanten draagt bij aan het in stand houden van het maatschappelijke verkeer. Daarom blijven we op verantwoorde wijze bezorgen. Volgens het FOD Volksgezondheid is het risico van besmetting via post en pakketten heel klein, maar niet helemaal uitgesloten. Er is geen bewijs dat mensen door post en pakketten besmet zijn geraakt. Zij geven aan dat er geen bewijs is dat mensen door post en pakketten besmet zijn geraakt en raden in het algemeen aan om regelmatig je handen te wassen.

Voorkomen verspreiding virus

We volgen de FOD Volksgezondheid-richtlijnen en nemen hygiënemaatregelen om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. We zorgen er voor dat onze medewerkers weten wat ze moeten doen om gezond te blijven en zo hygiënisch mogelijk te werken. Onze bezorgers houden 1,5 meter afstand en vermijden fysiek contact.

Nieuwe maatregelen

De Belgische regering heeft besloten dat niet-essentiële winkels moeten sluiten vanaf 18 maart om 12:00 uur. Dit besluit heeft als gevolg dat een deel van de PostNL-punten in België gesloten zijn. Deze maatregelen hebben invloed op webwinkels die pakketten naar België versturen. De webwinkels en de PostNL-punten worden hier over geïnformeerd.

Pakketten op een PostNL-punt

Pakketten die op een gesloten PostNL-punt liggen, blijven daar. We doen al het mogelijke om hiervoor een oplossing te vinden. 

Het is vanaf heden niet meer mogelijk om uw bestelling direct naar een PostNL-punt te laten sturen. Pakketten die nog vertrekken naar een gesloten PostNL-punt worden retour gestuurd naar de afzender. Pakketten die we na een tweede poging niet bij de consument thuis kunnen bezorgen, gaan naar een PostNL-punt dat open blijft. 

De Rudder

/

Sluit Menu